Před 60 lety začal Trabant s oblinami. Proč se jich zbavil? | info.cz

Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Před 60 lety začal Trabant s oblinami. Proč se jich zbavil?

Před 60 lety začal Trabant s oblinami. Proč se jich zbavil?

Trabant se stal i přes všechna negativa legendou a kultem a v době premiéry šlo o opravdu pokrokové auto. Předsériová výroba prvního kulatého typu P50 byla spuštěna před 60 lety.

 

V saském Cvikově (Zwickau) sídlily před druhou světovou válkou automobilky Horch a Audi. Po krvavém konfliktu, který Německo prohrálo, se ale obě ocitly v sovětské okupační zóně a s výrobou luxusních automobilů byl logicky konec. Po vzniku Německé demokratické republiky 7. října 1949 se ve druhé znárodněné fabrice vyráběly vozy IFA F8, předválečné dědictví DKW. Nástupce F9 byl dalším vývojem prototypů z roku 1939, ale produkce obou se nakonec přestěhovala do Eisenachu. Jedinou vzpomínkou na luxusní horchy byl Sachsenring P240, určený ale pouze pro východoněmecké prominenty.

Nereálné požadavky

Vývoj auta, které později dostalo název Trabant, započal již v roce 1953 ve VEB Forschungs- und Entwicklungswerk (výzkumném a vývojovém centru) v Karl-Marx-Stadtu, dnes se město znovu jmenuje Chemnitz, česky Saská Kamenice. První prototyp UR-P50, z velké části ještě ocelový, byl však příliš malý. O v té době populárních „bublinách“ se ani neuvažovalo, přednost dostal plnohodnotný malý vůz. Za tvarový vzor posloužila západoněmecká „bomba z leukoplastu“ Lloyd LP300/400, který si inženýři mohli naživo „osahat“.

Vláda NDR chtěla zastavit hromadný exodus Němců do Spolkové republiky přes tehdy ještě otevřené hranice. Masy proto měly jezdit v 600 kg lehkém autě s plastovou karoserií, které by upalovalo osmdesátkou a spálilo maximálně 5,5 l benzinu. Usnesení ze 14. ledna 1954 stanovovalo čtyřmístnou obsaditelnost, naprosto nereálnou prodejní cenu 4 tisíce marek, roční produkci 12.000 kopií a její spuštění v šibeniční lhůtě 18 měsíců. Duroplast byl patentován už v roce 1953, ale vývojáři měli jasno: prakticky nic není možné dodržet... Ještě na počátku sezóny 1955 vyjely vzorky s ocelovými „obleky“.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Čekají nás teploty nad 40 stupňů, oteplování nejde zastavit, varuje klimatolog z Matfyzu

Vlna veder, která zasáhla v posledních dnech Českou republiku, je důkazem, že klimatická změna dorazila i k nám. Peter Huszár z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy tvrdí, že oteplování lze zastavit jen drastickým snížením emisí. I kdyby se to ale podařilo, nepůjde to hned. Huszár zároveň předpovídá, že pokud nastavený trend bude pokračovat, budeme se stále častěji setkávat s extrémními projevy počasí, a teploty nad 40 stupňů už ani v Česku nebudou výjimkou. Jak nebezpečné je sucho? Proč je ve střední Evropě aktuálně takové vedro? A proč mají lidé dojem, že přicházíme o jaro a podzim? Podívejte se na rozhovor.