Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

První elektrické škodovky zamíří na silnice už příští rok. Stát na to není připraven, nezachytil nástup elektromobilů

První elektrické škodovky zamíří na silnice už příští rok. Stát na to není připraven, nezachytil nástup elektromobilů

První elektrické škodovky se na silnicích objeví už příští rok, ale stát na to není stále připraven. Přestože nástup elektromobilů bude velmi pomalý, ani zástupci Škody Auto nepochybují, že v budoucnosti poměr vozů s elektrickým pohonem zásadně poroste. Česko podobný trend ovšem míjí a počet dobíjecích stanic není ani náhodou dostatečný, připravená není ani legislativa, kterou provoz elektromobilů vyžaduje, stejně tak, jako nejsou například připraveni záchranáři.

V České republice apeluji směrem na vládu, aby se výrazně urychlila výstavba dobíjecích stanic. Ta dynamika je příliš malá. Roztříštěnost aktivit je ještě větší. My tu technologii do aut dáme,“ řekl v rozhovoru pro INFO.CZ šéf české části škodovky Luboš Vlček.

Loni na podzim zástupci automobilového průmyslu podepsali s vládou memorandum, které by mělo urychlit nejen přípravy na nástup vozidel s elektrickým pohonem, ale i plně autonomních vozidel, tedy těch, které již nepotřebují řidiče. Podle Vlčka jde o posun vpřed, ale teď velká část zodpovědnosti leží na bedrech ministerstva průmyslu a obchodu.

„Klíčová záležitost je mít pokrytou páteřní síť silnic. V tuto chvíli běží diskuse. Jsou zde z EU fondu peníze, které se mohou odčerpat. Někdo říká, že to není tak profitabilní. Ale já na to říkám, že my v tuto chvíli také investujeme,“ uvedl Vlček. Škoda se chce spojit s některými dodavateli energií a začít nabízet zákazníkům speciální tarify pro odběr elektřiny k nabíjení vozů. Vlček rovněž chválí koncerny jako ČEZ či Innogy, že urychleně řeší výstavbu dobíjecích stanic.

Podle Vlčka je velkým problémem i nedostatečné pokrytí Česka datovou mobilní sítí, která je nezbytná mimo jiné pro komunikaci mezi vozidly. Ideální je v takovém případě výstavba sítě 5G, která by měla vystřídat současnou síť 4G.

„Když jedu z Prahy do Boleslavi po dálnici D10 tak na dvou místech nemám příjem na telefon. Kde jsou stovky miliard, které zaplatili lidi, kteří telefonují. Nehovořím, že tam není LTE, ale tam není vůbec signál na telefonování,“ řekl Vlček na ženevském autosalonu.

 

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744