Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Rekordní leden! Škoda Auto dodala téměř 104 tisíc vozů

Rekordní leden! Škoda Auto dodala téměř 104 tisíc vozů

Škoda Auto hlásí nejlepší leden v celé historii firmy. Mladoboleslavská automobilka celosvětově dodala 103.800 vozů, meziročně o 10,7 procenta více. Propad dodávek ale zaznamenaly modely Octavia, Rapid, Superb a Yeti, který se doprodává. Nahradil ho nový model Karoq, jehož firma dodala 3900 kusů. Škoda Auto to dnes uvedla v tiskové zprávě.

I přes propad zůstává nejprodávanějším modelem Octavia. V lednu jich automobilka dodala zákazníkům 35.700, meziročně to je o 4,5 procenta méně. Druhým nejúspěšnějším modelem je Fabia, která zaznamenala ve srovnání s loňským lednem nárůst o 7,2 procenta. Pokles dodávek hlásí i model Superb, meziročně o 8,3 procenta, v lednu dodala firma 12.400 superbů. V lednu pak Škoda dodala 13.600 kusů nového SUV Kodiaq, který se začal oficiálně prodávat v loňském roce.

V západní Evropě vzrostly dodávky vozů zákazníkům oproti stejnému měsíci minulého roku o 13 procent na 38.600 vozů. V Německu, na nejsilnějším evropském trhu, vzrostly dodávky zákazníkům na 12.800 vozů, což je meziroční nárůst o 14,4 procenta. Výrazný růst zaznamenala automobilka v Nizozemsku, kde meziročně dodala o 93,4 procenta více. Dvouciferného růstu dosáhla firma v Rakousku, Itálii, Francii, Belgii, Švédsku, Dánsku a Norsku.

Ve střední Evropě zaznamenala firma meziroční nárůst dodávek o 12,3 procenta. Na domácím českém trhu byl prodej 8600 vozů o 12,1 procenta vyšší než loni. Dvouciferného růstu dosáhla značka na Slovensku, v Maďarsku a ve Slovinsku. Růst o 101,2 procenta hlásí Škoda v Chorvatsku.

Ve východní Evropě bez Ruska vzrostly dodávky zákazníkům o 15 procent na 2800 vozů. V Rusku vzrostly dodávky zákazníkům o 26 procent na 4500 vozů.

V Číně, na největším trhu značky, dosáhla Škoda s 31.500 dodanými vozy ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku nárůstu o pět procent. Pozitivně značka hodnotí také trhy v Indii a Turecku, kde zaznamenala růst o 13,8, respektive o 22 procent.

Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30.000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala rekordních 1,200.500 aut.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744