Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Revoluce ve výrobě pneumatik: Pryž by se mohla vyrábět z pampelišek

Revoluce ve výrobě pneumatik: Pryž by se mohla vyrábět z pampelišek

Skoro tři čtvrtiny světové produkce kaučuku se spotřebují na pneumatiky. Už brzy snad nebude třeba vozit suroviny přes půlku světa, vystačíme totiž s lučním plevelem okolo nás.

 

Bez pryže by vůbec nemohl automobilový průmysl existovat. Nejenže se už půldruhého století používá na výrobu pneumatik, ale také na další konstrukční prvky ve vozidlech. Pro průmysl jde tedy o nenahraditelný materiál. „Bez gumových výrobků by dnes nemohl fungovat prakticky žádný ucelený průmyslový systém. Drží svět v pohybu,“ říká chemik Wolfram Herrmann z koncernu Continental s tím, že bez pryže by neexistovala ani hadicová vedení do motoru, různá těsnění, dveře by rachotily v rámech a okna by propouštěla vodu. Doslova říká, že by se svět zastavil…

Málokdo přitom tuší, že na začátku byli staří Aztékové a Mayové – ti už v době 1600 let před naším letopočtem nařezávali kůru kaučukovníku a získávali tak latex. Dřevinu nazývali „ kaa-u-ču“ alias plačící strom.

První praktické použití hmoty však bylo úsměvné: na míče. Byly plné, vážily až dva kilogramy a nesmělo se do nich kopat! Podle zjištění badatelů se míče odrážely od země do kamenné obruče a hrálo se lokty. Pro poražené družstvo pak zápas neměl dobrou dohru – bývalo podle všeho obětováno! Gumové míče dokonce sloužily k okultním účelům, kdy kněží podle jejich trajektorie věštili budoucnost.

Až postupně Mayové zjistili, že kaučuk může mít i praktičtější využití třeba pro boty, nádoby nebo hadice. To pochopitelně v 15. století zaujalo španělské kolonizátory.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1