Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Revoluce ve výrobě pneumatik: Pryž by se mohla vyrábět z pampelišek

Revoluce ve výrobě pneumatik: Pryž by se mohla vyrábět z pampelišek

Skoro tři čtvrtiny světové produkce kaučuku se spotřebují na pneumatiky. Už brzy snad nebude třeba vozit suroviny přes půlku světa, vystačíme totiž s lučním plevelem okolo nás.

 

Bez pryže by vůbec nemohl automobilový průmysl existovat. Nejenže se už půldruhého století používá na výrobu pneumatik, ale také na další konstrukční prvky ve vozidlech. Pro průmysl jde tedy o nenahraditelný materiál. „Bez gumových výrobků by dnes nemohl fungovat prakticky žádný ucelený průmyslový systém. Drží svět v pohybu,“ říká chemik Wolfram Herrmann z koncernu Continental s tím, že bez pryže by neexistovala ani hadicová vedení do motoru, různá těsnění, dveře by rachotily v rámech a okna by propouštěla vodu. Doslova říká, že by se svět zastavil…

Málokdo přitom tuší, že na začátku byli staří Aztékové a Mayové – ti už v době 1600 let před naším letopočtem nařezávali kůru kaučukovníku a získávali tak latex. Dřevinu nazývali „ kaa-u-ču“ alias plačící strom.

První praktické použití hmoty však bylo úsměvné: na míče. Byly plné, vážily až dva kilogramy a nesmělo se do nich kopat! Podle zjištění badatelů se míče odrážely od země do kamenné obruče a hrálo se lokty. Pro poražené družstvo pak zápas neměl dobrou dohru – bývalo podle všeho obětováno! Gumové míče dokonce sloužily k okultním účelům, kdy kněží podle jejich trajektorie věštili budoucnost.

Až postupně Mayové zjistili, že kaučuk může mít i praktičtější využití třeba pro boty, nádoby nebo hadice. To pochopitelně v 15. století zaujalo španělské kolonizátory.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.