Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Škoda představila koncept Vision X. Podívejte se na první fotky z uzavřené premiéry

Škoda představila koncept Vision X. Podívejte se na první fotky z uzavřené premiéry

Škoda Auto dnes den před zahájením autosalonu v Ženevě představila několika vybraným novinářům koncept Vision X. Ten se téměř blíží modelu, který by se měl příští rok objevit na trhu. Podívejte se na snímky v galerii.

Mladoboleslavská automobilka označuje nový vůz za crossover. Interiér nabízí celou řadu nejnovějších technologií. Velkou novinkou je k životnímu prostředí šetrná koncepce pohonu, kombinující provoz na CNG, benzin a elektřinu, která zajišťuje rychlou odezvu, větší pružnost a emisní hodnoty CO2, které nepřesahují hranici 90 g/km.

1080p 720p 360p
V Ženevě byl představen nový koncept Škoda Vision X.

„Koncepční studií Škoda Vision X, která se vyznačuje emocionálním designem, moderním pohonem a plnou konektivitou, představujeme naší vizi moderního městského crossoveru,“ uvedl při představení vozu předseda představenstva Bernhard Maier.

Vision X má takzvaný hybridní pohon. Poprvé je ve voze škodovky využito spojení úsporného a velmi ekologického spalovacího motoru s řemenem poháněným startovacím generátorem vpředu a elektromotorem na zadní nápravě. Ten je schopen se sám postarat o pohon vozidla na krátkých cestách. Vision X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol. V běžném provozu dosahuje pohon kombinované hodnoty emisí 89 g/km.

Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Stlačeným zemním plynem může být klasický zemní plyn, bioplyn nebo syntetický plyn e-gas, vyráběný z obnovitelných zdrojů energie. Již při provozu na klasický zemní plyn vypouští vůz na CNG o 18 až 25 procent méně emisí CO2, než model s benzinovým motorem se srovnatelným výkonem. Také podíl oxidu dusíku, jemného prachu a dalších škodlivých látek je výrazně nižší v porovnání s benzinovými nebo dieselovými motory. Příměsí bioplynu se emise CO2 dále snižují. V případě stoprocentního podílu bioplynu nebo syntetického plynu je provoz vozidla s pohonem na CNG z hlediska produkce emisí CO2 neutrální.

1080p 720p 360p
Nový koncept Škoda Vision X byl představen v Ženevě.

Maximální výkon spalovacího motoru činí 96 kW (130 k), maximální točivý moment činí 200 Nm. První nádrž na CNG se nachází pod zadními sedadly, druhá je umístěna za zadní nápravou. Zážehový motor pohání přední nápravu, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se v případě potřeby zapne a např. při rozjezdu zapojuje dodatečnou hnací sílu (tzv. boost efekt) nebo zlepšuje trakci na kluzké vozovce a na nezpevněných cestách. Kapacita kompaktních akumulátorů stačí k tomu, aby Škoda Vision X ujela na čistě elektrický pohon vzdálenost 2 km.

Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Druhý elektromotor napájí 48V lithium-iontový akumulátorový systém.

Díky rekuperaci se lithium-iontová baterie nabíjí během jízdy. Při brzdění a plachtění přeměňuje studie Vision X kinetickou energii na elektrickou, ukládá ji a poté využívá k jízdě. Jak je již pro elektromotory typické, je maximální točivý moment 70 Nm k dispozici ihned při startu. To zrychluje odezvu při rozjezdu a pružnost při zrychlení během jízdy. K výhodám použitých kompaktních akumulátorových baterií patří především nižší hmotnost, vysoká kapacita a cenová dostupnost.

Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu činí až 650 kilometrů. Výkon obou pohonných jednotek umožňuje konceptu zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s; maximální rychlost činí 200 km/h.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744