Škoda představila koncept Vision X. Podívejte se na první fotky z uzavřené premiéry

urm

Škoda Auto dnes den před zahájením autosalonu v Ženevě představila několika vybraným novinářům koncept Vision X. Ten se téměř blíží modelu, který by se měl příští rok objevit na trhu. Podívejte se na snímky v galerii.

Mladoboleslavská automobilka označuje nový vůz za crossover. Interiér nabízí celou řadu nejnovějších technologií. Velkou novinkou je k životnímu prostředí šetrná koncepce pohonu, kombinující provoz na CNG, benzin a elektřinu, která zajišťuje rychlou odezvu, větší pružnost a emisní hodnoty CO2, které nepřesahují hranici 90 g/km.

4778311:article:true:true:true

„Koncepční studií Škoda Vision X, která se vyznačuje emocionálním designem, moderním pohonem a plnou konektivitou, představujeme naší vizi moderního městského crossoveru,“ uvedl při představení vozu předseda představenstva Bernhard Maier.

Vision X má takzvaný hybridní pohon. Poprvé je ve voze škodovky využito spojení úsporného a velmi ekologického spalovacího motoru s řemenem poháněným startovacím generátorem vpředu a elektromotorem na zadní nápravě. Ten je schopen se sám postarat o pohon vozidla na krátkých cestách. Vision X může díky inovativnímu hnacímu ústrojí využívat dle potřeby pohon předních, zadních nebo všech kol. V běžném provozu dosahuje pohon kombinované hodnoty emisí 89 g/km.

Spalovacím motorem je agregát 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec, přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, resp. benzinu. Stlačeným zemním plynem může být klasický zemní plyn, bioplyn nebo syntetický plyn e-gas, vyráběný z obnovitelných zdrojů energie. Již při provozu na klasický zemní plyn vypouští vůz na CNG o 18 až 25 procent méně emisí CO2, než model s benzinovým motorem se srovnatelným výkonem. Také podíl oxidu dusíku, jemného prachu a dalších škodlivých látek je výrazně nižší v porovnání s benzinovými nebo dieselovými motory. Příměsí bioplynu se emise CO2 dále snižují. V případě stoprocentního podílu bioplynu nebo syntetického plynu je provoz vozidla s pohonem na CNG z hlediska produkce emisí CO2 neutrální.

4778257:article:true:true:true

Maximální výkon spalovacího motoru činí 96 kW (130 k), maximální točivý moment činí 200 Nm. První nádrž na CNG se nachází pod zadními sedadly, druhá je umístěna za zadní nápravou. Zážehový motor pohání přední nápravu, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se v případě potřeby zapne a např. při rozjezdu zapojuje dodatečnou hnací sílu (tzv. boost efekt) nebo zlepšuje trakci na kluzké vozovce a na nezpevněných cestách. Kapacita kompaktních akumulátorů stačí k tomu, aby Škoda Vision X ujela na čistě elektrický pohon vzdálenost 2 km.

sinfin.digital