Speciál ze škodováckého muzea: Odhalili jsme tajemství Škody Ferat

David Bureš

Dnes černě lakovaný sporťák patří mezi nejobdivovanější díla mladoboleslavské automobilky. Jmenuje se Škoda 110 Super Sport, spíše se mu ale říká Ferat.

 

Produkce mladoboleslavské automobilky byla v dobách socialismu spojena hlavně se sedany s koncepcí „vše vzadu,“ tedy vzadu uloženým motorem pohánějícím zadní kola. I v té době ale ve Škodě (tehdy AZNP – Automobilové závody, národní podnik) vzniklo pár projektů, které se od této koncepce naprosto odlišovaly. Mezi ně patřila i Škoda 110 Super Sport, dnes známější jako Ferat.

3752363:article:true:true:true

Původní název může mnohým evokovat tehdejší kupé Škoda 110 R, vyráběné mezi lety 1970 a 1980, tak jednoduché to ale není. Společný je vlastně jen motor, řadový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1107 cm3, na jehož objem číslo v názvu odkazuje. Agregát však v případě 110 Super Sport nebyl uložen vzadu (tedy za zadní nápravou), ale uprostřed (před zadní nápravou).

Základem vozidla interně označovaného Škoda 724 pak byla podlahová plošina s navazujícím pomocným rámem, který nesl poháněcí ústrojí a zavěšení. To mimochodem pocházelo ze sériové Škody 110 L, o zastavení se pak staraly kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu. Samotné panely karoserie byly laminátové, dodané společností Vertex z Hradce Králové.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

sinfin.digital