Technologie a pohon budoucnosti: Proč jsou elektromobily jednodušší než vozidla se spalovacím motorem? | info.cz

Články odjinud

Technologie a pohon budoucnosti: Proč jsou elektromobily jednodušší než vozidla se spalovacím motorem?

Ofenzíva elektromobilů se blíží, což dokazují hlasy z automobilek. Třeba Škoda má v plánu uvést do roku 2025, tedy za pouhých osm let, hned deset elektrifikovaných nových modelů. Jenže elektrická auta, jakkoliv se už na silnicích objevují, mají pro řadové motoristy stále příchuť něčeho zvláštního a nedostižného. Mnozí si navíc myslí, že elektromobil je technicky velmi složitý stroj. Opak je však pravdou. Elektromobil je dokonce jednodušší než vozidlo se spalovacím motorem. Pokud patříte k těm motoristům, kteří nemají v elektromobilitě stále jasno, tak právě vám jsou určeny tyto řádky.

Elektromotor je jednodušší

Pístový motor pracuje na principu převodu přímočarého pohybu pístu na otáčivý pohyb klikového hřídele. Jde tedy o složený pohyb. K tomu potřebuje kromě ojnic také klikový mechanismus. Elektromotor má tu výhodu, že si vystačí jen s rotačním pohybem. Tím u něj odpadá složitý a hlavně mechanicky ztrátový mechanismus. I proto mají elektromotory vyšší účinnost než spalovací motory.

Druhou předností je, že elektromotor funguje současně také v roli generátoru střídavého proudu. Nepotřebuje tudíž dodatečné zařízení na výrobu proudu, například alternátor (jako spalovací motor). Navíc elektrický proud vyrábí takzvanou rekuperací, tedy při zpomalování vozidla. Takže vlastně využívá energii, která by jinak přišla vniveč.

Elektromotor se při jízdě chová jinak než spalovací motor

Pokud budeme hodnotit jízdní projev, tak elektromotor nabízí úplně jinou momentovou a výkonovou charakteristiku než spalovací motor. U spalovacího motoru se točivý moment, který se mírou tažné síly zvyšuje s rostoucími otáčkami, stejně jako výkon. Naopak elektromotor nabízí nejvyšší točivý moment - a tedy sílu, už prakticky od nulových otáček. S jejich zvyšováním pak točivý moment klesá. Elektromotor tedy disponuje laicky řečeno nejvyšší silou v nejnižších otáčkách. Tím je zajištěn předpoklad pro svižný rozjezd. Také, pokud by se porovnávalo tažení těžkého předmětu a zanedbali bychom ostatní vlivy, byl by elektromotor ve výhodě.

Že tomu tak je, dokazují lokomotivy. I ty dieselové jsou ve skutečnosti diesel-elektrické, takže u nich spalovací naftový motor funguje pouze jako pohon generátoru elektrického proudu. Samotnou trakci u nich zajišťují elektromotory.

Článek pokračuje na Auto.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Hra o trůny (Game of Thrones)

Redakce INFO.CZ pro své čtenáře připravila tematický speciál k poslední řadě seriálu Hra o trůny (Game of Thrones). Zájemci si budou moci před osmou sérií postupně připomenout postavy i dosavadní odvysílané epizody a dozví se o všech nových trailerech a spoilerech, které vyjdou najevo. Premiéra osmé řady se uskuteční 14. dubna 2019 (v Česku 15. dubna ve 3 hodiny ráno).

O seriálu Postavy Rody Shrnutí epizod Herci Knihy Mapa Titulky Trailer Stolní hry Jak to dopadne? Fotografie z 8. série Cestujte po stopách Hry o trůny

Game of Thrones s08e01 - shrnutí prvního dílu

Game of Thrones s08e02 - shrnutí druhého dílu

Články odjinud