Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Technologie a pohon budoucnosti: Proč jsou elektromobily jednodušší než vozidla se spalovacím motorem?

Technologie a pohon budoucnosti: Proč jsou elektromobily jednodušší než vozidla se spalovacím motorem?

Ofenzíva elektromobilů se blíží, což dokazují hlasy z automobilek. Třeba Škoda má v plánu uvést do roku 2025, tedy za pouhých osm let, hned deset elektrifikovaných nových modelů. Jenže elektrická auta, jakkoliv se už na silnicích objevují, mají pro řadové motoristy stále příchuť něčeho zvláštního a nedostižného. Mnozí si navíc myslí, že elektromobil je technicky velmi složitý stroj. Opak je však pravdou. Elektromobil je dokonce jednodušší než vozidlo se spalovacím motorem. Pokud patříte k těm motoristům, kteří nemají v elektromobilitě stále jasno, tak právě vám jsou určeny tyto řádky.

Elektromotor je jednodušší

Pístový motor pracuje na principu převodu přímočarého pohybu pístu na otáčivý pohyb klikového hřídele. Jde tedy o složený pohyb. K tomu potřebuje kromě ojnic také klikový mechanismus. Elektromotor má tu výhodu, že si vystačí jen s rotačním pohybem. Tím u něj odpadá složitý a hlavně mechanicky ztrátový mechanismus. I proto mají elektromotory vyšší účinnost než spalovací motory.

Druhou předností je, že elektromotor funguje současně také v roli generátoru střídavého proudu. Nepotřebuje tudíž dodatečné zařízení na výrobu proudu, například alternátor (jako spalovací motor). Navíc elektrický proud vyrábí takzvanou rekuperací, tedy při zpomalování vozidla. Takže vlastně využívá energii, která by jinak přišla vniveč.

Elektromotor se při jízdě chová jinak než spalovací motor

Pokud budeme hodnotit jízdní projev, tak elektromotor nabízí úplně jinou momentovou a výkonovou charakteristiku než spalovací motor. U spalovacího motoru se točivý moment, který se mírou tažné síly zvyšuje s rostoucími otáčkami, stejně jako výkon. Naopak elektromotor nabízí nejvyšší točivý moment - a tedy sílu, už prakticky od nulových otáček. S jejich zvyšováním pak točivý moment klesá. Elektromotor tedy disponuje laicky řečeno nejvyšší silou v nejnižších otáčkách. Tím je zajištěn předpoklad pro svižný rozjezd. Také, pokud by se porovnávalo tažení těžkého předmětu a zanedbali bychom ostatní vlivy, byl by elektromotor ve výhodě.

Že tomu tak je, dokazují lokomotivy. I ty dieselové jsou ve skutečnosti diesel-elektrické, takže u nich spalovací naftový motor funguje pouze jako pohon generátoru elektrického proudu. Samotnou trakci u nich zajišťují elektromotory.

Článek pokračuje na Auto.cz

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744