Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Technologie a pohon budoucnosti: Proč jsou elektromobily jednodušší než vozidla se spalovacím motorem?

Technologie a pohon budoucnosti: Proč jsou elektromobily jednodušší než vozidla se spalovacím motorem?

Ofenzíva elektromobilů se blíží, což dokazují hlasy z automobilek. Třeba Škoda má v plánu uvést do roku 2025, tedy za pouhých osm let, hned deset elektrifikovaných nových modelů. Jenže elektrická auta, jakkoliv se už na silnicích objevují, mají pro řadové motoristy stále příchuť něčeho zvláštního a nedostižného. Mnozí si navíc myslí, že elektromobil je technicky velmi složitý stroj. Opak je však pravdou. Elektromobil je dokonce jednodušší než vozidlo se spalovacím motorem. Pokud patříte k těm motoristům, kteří nemají v elektromobilitě stále jasno, tak právě vám jsou určeny tyto řádky.

Elektromotor je jednodušší

Pístový motor pracuje na principu převodu přímočarého pohybu pístu na otáčivý pohyb klikového hřídele. Jde tedy o složený pohyb. K tomu potřebuje kromě ojnic také klikový mechanismus. Elektromotor má tu výhodu, že si vystačí jen s rotačním pohybem. Tím u něj odpadá složitý a hlavně mechanicky ztrátový mechanismus. I proto mají elektromotory vyšší účinnost než spalovací motory.

Druhou předností je, že elektromotor funguje současně také v roli generátoru střídavého proudu. Nepotřebuje tudíž dodatečné zařízení na výrobu proudu, například alternátor (jako spalovací motor). Navíc elektrický proud vyrábí takzvanou rekuperací, tedy při zpomalování vozidla. Takže vlastně využívá energii, která by jinak přišla vniveč.

Elektromotor se při jízdě chová jinak než spalovací motor

Pokud budeme hodnotit jízdní projev, tak elektromotor nabízí úplně jinou momentovou a výkonovou charakteristiku než spalovací motor. U spalovacího motoru se točivý moment, který se mírou tažné síly zvyšuje s rostoucími otáčkami, stejně jako výkon. Naopak elektromotor nabízí nejvyšší točivý moment - a tedy sílu, už prakticky od nulových otáček. S jejich zvyšováním pak točivý moment klesá. Elektromotor tedy disponuje laicky řečeno nejvyšší silou v nejnižších otáčkách. Tím je zajištěn předpoklad pro svižný rozjezd. Také, pokud by se porovnávalo tažení těžkého předmětu a zanedbali bychom ostatní vlivy, byl by elektromotor ve výhodě.

Že tomu tak je, dokazují lokomotivy. I ty dieselové jsou ve skutečnosti diesel-elektrické, takže u nich spalovací naftový motor funguje pouze jako pohon generátoru elektrického proudu. Samotnou trakci u nich zajišťují elektromotory.

Článek pokračuje na Auto.cz

 

Volby 2018

Senátní volby 2018

Termín senátních voleb Kandidáti do Senátu Voličský průkaz

Komunální volby 2018

Termín komunálních voleb Jak volit do zastupitelstva

Praha Brno Ostrava

V rámci voleb do Senátu není třeba volební lístek nijak upravovat, stačí lístek s vybraným kandidátem vložit do příslušné obálky a vhodit do volební urny. Volby do zastupitelstev fungují jinak, je možné udílet preferenční hlasy. Všechny kandidující subjekty jsou na jednom velkém hlasovacím lístku.

Základní shrnutí informací pro VOLBY 2018 -  Senátní i komunální >>>

Zoufalec týdne: Piráti. Komentář Petra Holce

Ani topení počítačem nebo neschopnost pozvat elektronicky někoho na poslanecký výslech vám o Pirátech neřekne tolik jako projev jejich šéfa Ivana Bartoše na nedělním pirátském happeningu k internetu, jak jinak. Evropský parlament bude 12. září hlasovat o směrnici k autorskému právu, která má mimo jiné omezit internetové pirátství velkých firem jako Google na účet tradičních médií. A Pirátům se to nelíbí.

Jako správní piráti chtějí pirátství se vším všudy, něco jako v Somálsku. „Připravovaná legislativa a zejména její články 11 a 13 představují skutečnou hrozbu. A já bych skutečně nerad sledoval to, jak příběh George Orwella začíná nabírat reálné obrysy, kdy se historie a realita nebude přepisovat, ale z internetu mohou pod různými záminkami mizet informace, které prostě už nikdy běžný člověk nedohledá a o jejichž existenci nebude ani vědět,” řekl Bartoš na akci.

Fakt? Piráti, samozvaní guruové „digitálu“, se hlásí o státní funkce ohledně e-governmentu, zatímco sami shání odborníky na e-government. Prostě Piráti, i když teď kluci oblékli saka. Nejen Bartoš jako by spal v idylických 90. letech, kdy nás web měl osvobodit od všeho zlého. Pamatujete? Informace zdarma potečou jak voda a svět bude najednou lepší, svobodnější a demokratičtější.

Link

Ještě tehdy neexistoval Facebook, Twitter ani Instagram a málokdo tušil, že z nás právě internet vytáhne to nejhorší. Dejte někomu prostor pustit svou fantazii a uděláte Donalda Trumpa prezidentem. Většina z nás předtím pořád žila v reálném světě a virtuální realita patřila do sci-fi. Internet to ale i s pomocí sociálních sítí, z nichž se mezitím stala spíš antisociální černá díra plná falše a narcisismu, dokázal rychle otočit: ze sci-fi dělá stále sofistikovaněji realitu ohrožující nejen naši příčetnost, ale i demokracii.

Osvobozuje nás od svobody a sám se mění v Orwella. Přiznal si to dokonce už i Facebook, cynický pionýr toho všeho, a začal proto sám sebe radši cenzurovat. Což vám mimochodem o závažnosti problému řekne vše, co jste (ne)chtěli vědět. Evropská směrnice samozřejmě internet neomezuje ani necenzuruje, ostatně i v Bruselu se v pracovní době rádi věnují vlastnímu Facebooku, Twitteru nebo Instagramu.

Například Bartošem zmiňovaný článek 11 má tradiční media chránit před pirátstvím firem typu Google, které na webu zobrazují linky na mediální články a umožňují náhled obsahu. Je to obchodní model á la Somálsko: zadarmo si „vypůjčíme“ váš obsah, za který jste zaplatili, a za to shrábneme většinu peněz z reklamy. A vy si přežívejte, jak chcete.

Link

Evropská směrnice chce proto tradiční vydavatele chránit před tímto pirátstvím aspoň tím, že jim umožní účtovat za odkazy nebo náhledy jejich vlastního obsahu poplatek. Vlastně to není nic moc revolučního – nebo aspoň v nepirátské části světa: směrnice v podstatě jen říká, že za zboží někoho jiného máte zaplatit. Všechno všech totiž nakonec nebylo ani v komunismu, což si ovšem většina kluků z Pirátů nepamatuje.Článek

Korunu všemu ale nasadil pirátský kandidát na pražského primátora Zdeněk Hřib. Ten se zasnil a řekl, že nás právě neregulovaný internet „chrání před autoritativními tendencemi ve společnosti”. A sakra! To nikdy neslyšel o Putinových trollech? Nebo o guruovi falešného strachu jménem Tomio Okamura, který se i díky vlastním webovým fake news teď s Piráty pere o titul třetí nejsilnější politické strany?

Ale dost zoufalství. Piráti a zvlášť jejich šéf Bartoš umí rozdat i naději a optimismus. Třeba když se ho server Novinky.cz zeptal, jestli už jsou Piráti zralí na to vést Prahu, kde si čtyři roky trénují politické pirátství. „Taková otázka mi připadá dost vtipná. Když si vzpomenu, s jakými zkušenostmi do vedení města nastoupila Adriana Krnáčová… I tady v poslaneckém klubu, i v rámci strany máme lidi vzdělané a bystré a méně vzdělané a méně bystré. To je normální. Myslím, že jsme kompetentní. Rozumíme financování města,“ odpověděl Bartoš. A jejda!

-1