Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Toto jsou nejprodávanější auta světa za rok 2016. Proč jsou dva vítězové?

Toto jsou nejprodávanější auta světa za rok 2016. Proč jsou dva vítězové?

Nejprodávanějším autem na světě se loni stala Toyota Corolla. Nebo Ford F-Series. Záleží na tom, co píše jaká statistika.

Celosvětové prodeje nových aut jsou hojně sledovaná statistika, a to jak manažery samotných výrobců, tak samotnými automobilovými fanoušky. Jelikož ale neexistuje žádná souhrnná statistika celosvětových prodejů, existuje několik přehledů celosvětových prodejů aut, tvořených různými společnostmi. Kolik se tedy loni na světě vlastně prodalo aut?

Pokud budete věřit renomované analytické společnosti JATO Dynamics, dočtete se, že za rok 2016 se na světě prodalo 84,24 milionu osobních automobilů, pick-upů a lehkých užitkových vozidel, o 5,6 % více než o rok dříve. Bližší pohled ale dokazuje, že JATO Dynamics sleduje pouze data na 52 trzích, což je z celosvětového pohledu málo. Firma třeba vůbec neanalyzuje prodeje v afrických státech.

To Macquarie Bank bez bližších podrobností uvádí, že se loni na světě prodalo 88,1 milionu automobilů a lehkých užitkových vozidel, což podle jejích statistik bylo o 4,8 % více než v roce 2015.

Server Focus2move pak uvádí ještě vyšší číslo, 93,5 milionů osobních a lehkých užitkových vozů v roce 2016, což bylo o 4,4 % více než o rok dříve. Tato statistika je přitom zřejmě nejblíže skutečnosti, protože Focus2move eviduje prodeje ve více než 140 zemích světa. A to už je slušná porce, když podle Organizace spojených národů existuje 192 států.

Jisté každopádně je, že loni prodeje automobilů z globálního hlediska rostly. Analytické společnosti se shodují také na tom, že největším automobilovým trhem zůstává Čína, která tento titul drží od roku 2013. Jenže zatímco JATO Dynamics píše o 25,53 milionu prodaných vozech (meziročně +14,2 %), Čínská asociace automobilových výrobců hovoří dokonce o 28,03 milionu prodaných osobních a lehkých užitkových vozidel (+14 %). Druhé každopádně následují Spojené státy americké (17,55 milionu registrovaných aut) a třetí je Japonsko (4,9 milionu automobilů).

A jak se dařilo jednotlivých značkám? Když se zaměříme na statistiky JATO Dynamics sledující prodejní výsledky na 52 trzích světa, zjistíme, že nejvýše je značka Toyota následovaná Volkswagenem. Nutno podotknout, že srovnáváme jen značky, nikoliv celé koncerny. Mezi nejlepší patří v tomto ohledu i Ford, Honda, Kia nebo Mercedes-Benz, který uzavírá nejlepší desítku. Dvacátá je pak Škoda s 1,1 milionem prodaných aut.

Ve statistikách Focus2move sledujících výsledky ve více než 140 státech světa je pořadí na stupních vítězů shodné – za Toyotou následuje Volkswagen a Ford. Čtvrtý je však Nissan (podle JATO Dynamics Honda), zatímco Hyundai pátý (podle JATO Dynamics Nissan).

Jenže výsledky Focus2move jsou v některých případech proti oficiálním statistikám výrobců z neznámého důvodu nadhodnoceny. Příkladem je třeba Škoda. Ta je podle Focus2move 23. nejprodávanější značkou světa s 1.156.041 prodanými vozidly. Jenže sama mladoboleslavská automobilka tvrdí, že loni předala zákazníkům 1.127.700 aut. Vyšší uváděná čísla najdeme také třeba u Mercedesu nebo Audi. I to dokazuje, že orientovat se v globálních prodejích je mnohdy složité. Navíc do výsledků jednotlivých států mohou promluvit třeba reexporty, kdy je jedno auto registrované jako nové ve více státech.

Článek vyšel na webu Auto.cz. Další příspěvky autora najdete zde.  


 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744