Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Toyota GT86/Subaru BRZ dostane nástupce s větším motorem

Toyota GT86/Subaru BRZ dostane nástupce s větším motorem

Spolupráce mezi Toyotou a Subaru v oblasti sporťáků bude pokračovat. Novinka by navíc měla vyřešit oblast, v níž dnešní duo GT86/BRZ tlačí pata.

Duo sportovních sourozenců Toyota GT86 a Subaru BRZ patří mezi oblíbená auta petrolheadů, přesto se v minulosti mnohokrát spekulovalo o tom, zda se dočkají nástupce. Druhá generace opravdu přijde a navíc dostane větší motor, aby měla více síly!

Právě výkon dvoulitrového atmosférického čtyřválce poskytujícího 147 kW je občas terčem kritiky na jinak skvělém GT86/BRZ. Zatímco jedněm k charakteru auta sedí (jezdí se s ním ve stále relativně bezpečných rychlostech), pro jiné je to zkrátka málo.

A Toyota, respektive Subaru tuto kritiku podle všeho vyslyší, protože podle informací serveru Japan Times se nástupci GT86/BRZ dočkají 2,4litrového motoru, který nahradí dnešní dvoulitr. Na jaký výkon bude nový agregát naladěn, je zatím ve hvězdách, bude to ale jistě více než dnešních 147 kW. Jistě pak nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že půjde o motor typu boxer vyvinutý Subaru.

Druhá generace Toyoty GT86 a Subaru BRZ je plánována pro rok 2021, přičemž si má zachovat charakter stávající dvojice. To znamená motor vpředu, pohon zadních kol, hodně nízké těžiště (prý ještě níže než dnes), jejichž kombinace má poskytnout skvělé jízdní vlastnosti.

Konkrétně u BRZ se ale očekává moderní technika včetně bezpečnostního systému EyeSight, který by bohužel mohl znamenat zástavbu převodovky CVT. S manuálem totiž EyeSight automobilka nedělá a podle nedávných zpráv to ani nemá v plánu. Třeba koncept Toyota GR HV Sports ale naznačil, že výrobce zvažuje možnosti, jak zvýšit řidičský zážitek i u vozu s automatem – koncept využil unikátní volič s 'háčkovou' kulisou jak z manuálu.

Další články od autora najdete na Auto.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1