Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Uvažujete nad ojetým autem? Nejčastější cena je 134.000 Kč a nabídka navíc vzrostla

Uvažujete nad ojetým autem? Nejčastější cena je 134.000 Kč a nabídka navíc vzrostla

Nabídka ojetých aut v tuzemských autobazarech a inzerci za první pololetí proti loňsku vzrostla o téměř 50.000 na 490.068 vozů. Nejčastěji byly nabízené za 134.000 Kč, což je o 4100 Kč více, než před rokem. Vyplývá to ze statistik skupiny AAA Auto.

„Růst cen je přirozenou součástí každého zboží a komodity, zvláště v době, kdy roste ekonomika a s ní i příjmy obyvatelstva, jako je tomu právě nyní. Ojetiny však jdou cenově nahoru jen velmi mírně a doba pro jejich nákup je stále ideální. Nákupy jsou nadále podporovány velmi výhodnými podmínkami úvěrů,“ uvedla generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová.

Nejčastější průměrný nájezd prodávaných aut byl 164.277 km, tedy o 2000 km méně, než loni. Populárnějším palivem je pro letošek prozatím diesel s podílem 50,7 procenta.

Mírně vzrostlo průměrné stáří inzerovaných vozů, a to z loňských 9,4 roku na letošních 9,6 roku. V šestém měsíci letošního roku byly nejčastěji v nabídkách autobazarů a soukromých inzerentů automobily s průměrným stářím 9,5 roku.

Pomyslný žebříček deseti nejinzerovanějších vozů letošního pololetí ovládly tuzemské škodovky Octavia a Fabia. Třetí a čtvrtou příčku si drží, stejně jako minulý rok, modely Volkswagen Passat a Volkswagen Golf. Pořadí na 5. respektive 6. pozici si vyměnily automobily Ford Focus a Škoda Superb, která si polepšila. Sedmou a osmou příčku si meziročně udržely vozy BMW 3 a Ford Mondeo. Zatímco vloni se na deváté příčce umístil Renault Megane, letos jej vystřídalo BMW řady 5. Desátá je Škoda Rapid.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1