Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Začneme v obcích jezdit 30 km/h? Návrh se týká i českých silnic

Začneme v obcích jezdit 30 km/h? Návrh se týká i českých silnic

Také vám občas přijde, že je na některých úsecích povolená padesátka zbytečně málo? V tom případě vás nově předložený návrh OECD rozhodně nepotěší.

Cestu k bezpečnějšímu provozu na silnicích nehledají jen výrobci automobilů novými a novými asistenty, ale i nejrůznější organizace a seskupení. Jednou takovou je Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), jejímž členem je i Česká republika. Ta nyní navrhuje, že by se maximální povolená rychlost v zastavěných oblastech měla snížit na 30 km/h.

Inspiraci si prý ostatní země mají vzít z Holandska, kde je takovým limitem omezeno 70 % všech městských silnic. Do statistik smrtelných dopravních nehod se to prý promítlo, i když organizace neuvádí, jak moc. Holandsko je přitom jedinou zemí z 59 členských států Mezinárodního dopravního fóra, která k takovému omezení přistoupila.

V kompletní zprávě se dočtete, že právě toto klíč k bezpečnějšímu provozu. Srovnáme-li rychlost 30 a 50 km/h, je při svižnějším tempu riziko úmrtí chodce čtyřikrát až pětkrát vyšší.

Jednou ze zemí uváděných jako příklad je i Norsko, ráj elektromobilů. Tady by podle OECD snížení maximální povolené rychlosti snížilo počet úmrtí o rovných 20 %. Těžko ale říct, s jakými čísly při takových výpočtech organizace kalkuluje.

Pokud vám rychlost 30 km/h v zastavěných oblastech nepřipadá dostatečně šílená, ve hře jsou i další návrhy. OECD doporučuje zavést maximálku 50 km/h na křižovatkách s rizikem boční srážky, 70 až 80 km/h bychom pak putovali mimo obce na všech cestách, kde protijedoucí vozy neodděluje pevná bariéra.

DALŠÍ ČLÁNKY O AUTECH SI MŮŽETE PŘEČÍST NA WEBU AUTO.CZ

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1