Zastaralý a vysmívaný modrofuk je dnes kultem. Příběh Trabanta 601

Aleš Sleeper

Trabant 601 s dvoudobým dvouválcem a duroplastovou karoserií se stal jedním ze symbolů Německé demokratické republiky. A vlastně i jejího pádu...

Trabant 601, původně značený dle předchozích modelů P601, se vyráběl příliš dlouho bez velkých zásahů. Produkce v saském VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau včetně té předsériové trvala celých 27 let. Oproti předchozí řadě P50/60 ovšem znamenal zásadní tvarovou modernizaci. Nejenže vstoupily do módy hrany, ale oblé díly z duroplastu se u předchůdců samovolně deformovaly. Na projektu začal pracovat Werner Lang už v roce 1959, kdy také vznikl první prototyp, ovšem tajně, bez vědomí Industrieverband Fahrzeugbau (IFA), východoněmecké organizace, která zastřešovala a ovládala celý tamní automobilový průmysl. Nejdříve dostal přednost mezityp P60 s novým motorem, ale starou karoserií...

Kmenta: Babišovy metody jsou brutální, je kmotr. Křičí na lidi a uzurpuje si moc za každou cenu

sinfin.digital