Články odjinud

Zastaralý a vysmívaný modrofuk je dnes kultem. Příběh Trabanta 601

Zastaralý a vysmívaný modrofuk je dnes kultem. Příběh Trabanta 601

Trabant 601 s dvoudobým dvouválcem a duroplastovou karoserií se stal jedním ze symbolů Německé demokratické republiky. A vlastně i jejího pádu...

Trabant 601, původně značený dle předchozích modelů P601, se vyráběl příliš dlouho bez velkých zásahů. Produkce v saském VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau včetně té předsériové trvala celých 27 let. Oproti předchozí řadě P50/60 ovšem znamenal zásadní tvarovou modernizaci. Nejenže vstoupily do módy hrany, ale oblé díly z duroplastu se u předchůdců samovolně deformovaly. Na projektu začal pracovat Werner Lang už v roce 1959, kdy také vznikl první prototyp, ovšem tajně, bez vědomí Industrieverband Fahrzeugbau (IFA), východoněmecké organizace, která zastřešovala a ovládala celý tamní automobilový průmysl. Nejdříve dostal přednost mezityp P60 s novým motorem, ale starou karoserií...

Lepší výhled

Definitivní verze funkčního vzorku P601 byla hotova na počátku roku 1963, stále ještě s dekorativními proužky na bocích. Přední mřížka byla ovšem falešná, auta ji díky chlazení vzduchem, konkrétně axiálním ventilátorem nepotřebovala. Charakteristickým prvkem zádě se stala velká svislá koncová světla. Zvětšila se okna, což poskytovalo velmi slušný výhled všemi směry, zasklená plocha vzrostla o 26 %.

Trabant 601 - dobová reklama

Neznámější model značky Trabant se stal vlastně jejím synonymem. Získal mnoho přezdívek: majitelé a fanoušci mu láskyplně říkají „Trabi“, případně se používá přepis se dvěma b. V samotné NDR se vžila pojmenování „Arbeitsmercedes“ (dělnický mercedes), „plastový bombardér“, to naráželo na materiál karoserii, nebo „zapalovací svíčka se střechou.“ U nás si vysloužil přezdívky „pryskyřičník pádivý“ a „trsátko na kolečkách“

První zdomácnělá narážela na fenolové pryskyřice, „stavební“ materiál pro plastové panely, produkt východoněmeckých chemických továren. Druhá složka, bavlněný odpad, se dovážela ze Sovětského svazu. Duroplast měl jednu zásadní nevýhodu: nešlo jej recyklovat... Panely ale dohromady vážily jen 32 kg, Jednotlivé velké listy se na požadované tvary řezaly ručně pásovými pilami. K ocelovému skeletu se šroubovaly a lepily. Výroba jednoho vozu trvala celých 70 hodin, což nebylo zrovna efektivní, jenže u P50 činila 175 hodin...

Pokračování na Auto.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Hra o trůny (Game of Thrones)

Redakce INFO.CZ pro své čtenáře připravila tematický speciál k poslední řadě seriálu Hra o trůny (Game of Thrones). Zájemci si budou moci před osmou sérií postupně připomenout postavy i dosavadní odvysílané epizody a dozví se o všech nových trailerech a spoilerech, které vyjdou najevo. Premiéra osmé řady se uskuteční 14. dubna 2019 (v Česku 15. dubna brzo ráno).

O seriálu Postavy Rody Shrnutí epizod Herci Knihy Mapa Titulky Trailer Stolní hry Jak to dopadne? Fotografie z 8. série Cestujte po stopách Hry o trůny

Články odjinud