Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Že jsou moderní auta 'blbuvzdorná'? Těmito věcmi si automobil ničíte, aniž o tom víte

Že jsou moderní auta 'blbuvzdorná'? Těmito věcmi si automobil ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V autoškole získáte potřebné základy pro řízení vozidla, jenže víte jak jej správně používat? Čeho se vyvarovat a na co případně nezapomínat? Mnozí lidé sice dokážou vozidlo řídit obstojně ve smyslu dodržování dopravních předpisů, předvídání a eliminace chyb, ovšem současně si při řízení počínají mnohdy tak, že auto vlastně nevědomky poškozují. A to bohužel mnohdy i v případě, že postupují v souladu s návodem k obsluze vozidla. Jak si tedy u moderního auta počínat, abychom jej co možná nejméně ničili?

Stop-start systém – Vypněte jej před každou jízdou!

Systém stop-start, který po zastavení vozidla samočinně zhasne motor a následně jej těsně před rozjetím znovu nastartuje, má dnes celá řada automobilů. Výrobci si tímto pomáhají k vykázání nižších hodnot emisí oxidů dusíku a tedy i spotřeby paliva. V dosavadním normovaném měřícím cyklu NEDC to skutečně mohlo něco přinášet. Jenže laboratorní podmínky jsou věc jedna a praktické používání auta záležitost jiná.

V praxi obyčejně s aktivovaným stop-startu nic neušetříte, současně však jeho používáním zkracujete život některým komponentům svého auta. Pokud jste alespoň trochu technicky orientovaní jedinci, musí vám být jasné, že neustálé zhasínání a opětovné spouštění motoru pro něj asi nebude nic dobrého. Všude se dočtete, že byste měli po jízdě, zejména v režimu zatížení motoru, nechat motor před jeho vypnutím běžet alespoň několik sekund (někdy spíše desítek sekund) na volnoběh, aby se snížila teplota turbodmychadla, přesněji jeho ložiskového uzlu. Problém je, že u naprosté většiny moderních aut se motor samočinně vypne i v případě, že jste před tím jeli třeba po dálnici vysokou rychlostí. A tedy motor pracoval v režimu vyššího zatížení. Jde o typický případ, třeba když sjedete z dálnice na pumpu. Jakmile zastavíte u stojanu, motor se sám ihned vypne. V tu chvíli však vzrůstá teplota ložiskového uzlu, což turbodmychadlu samozřejmě neprospívá.

A to nemluvíme o dalších negativních okolnostech, spojených s činností stop-startu. U automobilů s manuální převodovkou dochází po sešlápnutí pedálu spojky znovu k nastartování motoru, což ovšem vede ke zvýšení tlaku na axiální ložiska klikového hřídele. Při každém spouštění motoru také řídicí jednotka nastaví mírně bohatší směs, což také není dobré. Třeba z důvodu naředění oleje benzínem. A takto bychom mohli pokračovat. Proto doporučujeme vypínat stop-start systém před každou jízdou.

Parkovací brzda – Při stání v kopci ji vždy použijte!

Řada dnešních aut používá elektromechanicky ovládanou parkovací brzdu. U některých vozů se aktivuje samočinně po každém zastavení vozidla a vypnutí motoru. U jiných tak musíte učinit sami příslušným ovladačem. Zejména levnější auta ale stále využívají mechanicky ovládanou parkovací brzdu.

Kdy tedy parkovací brzdu používat? V podstatě vždy, když vozidlo odstavíte v klesání. Mnozí však i v takovém případě pouze zařadí jedničku či zpátečku s vědomím, že komprese motoru vozidlo ve svahu přes velký převod udrží. Ano, ve většině případů tomu tak skutečně být může.

Pokračování článku najdete na Auto.cz

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744