Že jsou moderní auta 'blbuvzdorná'? Těmito věcmi si automobil ničíte, aniž o tom víte

Tomáš Dusil

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V autoškole získáte potřebné základy pro řízení vozidla, jenže víte jak jej správně používat? Čeho se vyvarovat a na co případně nezapomínat? Mnozí lidé sice dokážou vozidlo řídit obstojně ve smyslu dodržování dopravních předpisů, předvídání a eliminace chyb, ovšem současně si při řízení počínají mnohdy tak, že auto vlastně nevědomky poškozují. A to bohužel mnohdy i v případě, že postupují v souladu s návodem k obsluze vozidla. Jak si tedy u moderního auta počínat, abychom jej co možná nejméně ničili?

Stop-start systém – Vypněte jej před každou jízdou!

Systém stop-start, který po zastavení vozidla samočinně zhasne motor a následně jej těsně před rozjetím znovu nastartuje, má dnes celá řada automobilů. Výrobci si tímto pomáhají k vykázání nižších hodnot emisí oxidů dusíku a tedy i spotřeby paliva. V dosavadním normovaném měřícím cyklu NEDC to skutečně mohlo něco přinášet. Jenže laboratorní podmínky jsou věc jedna a praktické používání auta záležitost jiná.

V praxi obyčejně s aktivovaným stop-startu nic neušetříte, současně však jeho používáním zkracujete život některým komponentům svého auta. Pokud jste alespoň trochu technicky orientovaní jedinci, musí vám být jasné, že neustálé zhasínání a opětovné spouštění motoru pro něj asi nebude nic dobrého. Všude se dočtete, že byste měli po jízdě, zejména v režimu zatížení motoru, nechat motor před jeho vypnutím běžet alespoň několik sekund (někdy spíše desítek sekund) na volnoběh, aby se snížila teplota turbodmychadla, přesněji jeho ložiskového uzlu. Problém je, že u naprosté většiny moderních aut se motor samočinně vypne i v případě, že jste před tím jeli třeba po dálnici vysokou rychlostí. A tedy motor pracoval v režimu vyššího zatížení. Jde o typický případ, třeba když sjedete z dálnice na pumpu. Jakmile zastavíte u stojanu, motor se sám ihned vypne. V tu chvíli však vzrůstá teplota ložiskového uzlu, což turbodmychadlu samozřejmě neprospívá.

A to nemluvíme o dalších negativních okolnostech, spojených s činností stop-startu. U automobilů s manuální převodovkou dochází po sešlápnutí pedálu spojky znovu k nastartování motoru, což ovšem vede ke zvýšení tlaku na axiální ložiska klikového hřídele. Při každém spouštění motoru také řídicí jednotka nastaví mírně bohatší směs, což také není dobré. Třeba z důvodu naředění oleje benzínem. A takto bychom mohli pokračovat. Proto doporučujeme vypínat stop-start systém před každou jízdou.

Parkovací brzda – Při stání v kopci ji vždy použijte!

Řada dnešních aut používá elektromechanicky ovládanou parkovací brzdu. U některých vozů se aktivuje samočinně po každém zastavení vozidla a vypnutí motoru. U jiných tak musíte učinit sami příslušným ovladačem. Zejména levnější auta ale stále využívají mechanicky ovládanou parkovací brzdu.

sinfin.digital