Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zmatek v pojmech. Čtvrtina Čechů si plete hybridní auto s elektromobilem

Zmatek v pojmech. Čtvrtina Čechů si plete hybridní auto s elektromobilem

Zhruba čtvrtina Čechů si plete hybridní auto s elektromobilem, sedm procent si myslí, že hybridní auto jezdí na souši i po vodě. Vyplývá to z průzkumu agentury NMS mezi 1000 respondenty v ČR.

Povědomí o hybridních vozech se ale pomalu zvyšuje. Dvě třetiny lidí ví, že hybridní pohon je založen na kombinaci elektromotoru s benzínovým motorem a že se hybridy samy dobíjejí při brzdění a není nutné je už nijak dál dobíjet. Jasno v definici hybridního auta mají více muži než ženy.

Více než třetina dotázaných by u svého příštího vozu již zvolila hybridní pohon. Přes 80 procent lidí si přeje, aby stát víc dohlížel na to, jaká auta v Česku jezdí. Podle 43 procent by měly úřady usilovat o snížení počtu aut s vyšším objemem emisí. Nákup a provoz vozů s alternativním pohonem by podle nich měly podpořit omezení pro technicky a emisně nevyhovující vozy.

Více než polovina lidí se domnívá, že nejnižší servisní náklady má auto s benzínovým pohonem. Třetina oslovených za auto s nejnižšími náklady na servis považuje hybrid. K benzínovému pohonu se přiklání dvě třetiny mužů a téměř polovina žen. S rostoucí velikostí obce se mírně zvyšují preference hybridního pohonu a klesá obliba benzínu.

„Alternativní pohony mají v celé řadě zemí silnou podporu státu a společnosti. Města jako Paříž, Madrid nebo Athény se do roku 2025 zavázaly úplně zakázat vjezd dieselů a nedávné rozhodnutí spolkového soudu v Lipsku ukazuje, že v Německu tato situace nastane pravděpodobně ještě dříve. Změny k lepšímu přicházejí i v ČR díky tomu, že ministerstvo životního prostředí zařadilo hybridní pohon jednoznačně mezi podporované alternativy. Řidiči v Česku si už dnes mohou pořídit hybridní vůz za stejnou cenu, či dokonce levněji než benzínové auto,“ uvedl ředitel českého zastoupení Toyoty a Lexusu Martin Peleška.

Podle 71 procent dotázaných budou dieselová auta v budoucnu nahrazena ekologičtějšími vozy. Více než polovina je ale toho názoru, že to bude trvat desetiletí. Trh s firemními vozy v zahraničí začíná přehodnocovat dieselovou technologii. Podle výsledků průzkumu britské RAC Business 62 procent oslovených firem do 500 zaměstnanců zvažuje, že ze svého vozového parku stáhne automobily poháněné naftou.

 

Vláda stopla utajovaný program, na kterém závisí životy českých vojáků v Afghánistánu

Ministr vnitra Milan Chovanec loni zastavil utajovaný program přesídlování místních tlumočníků, kteří pomáhají českým vojákům na misi v Afghánistánu. Podle zdrojů serveru INFO.cz toto rozhodnutí způsobilo nedostatek klíčových spolupracovníků české jednotky na neklidném bojišti. Vláda tak ohrozila nejen životy afghánských překladatelů a jejich rodin, ale zřejmě i bezpečnost českých vojáků, kteří se bez tlumočníků obejdou jen stěží. Konec programu podle všeho způsobil incident v pražské nemocnici na Bulovce, po kterém byl syn již přemístěného afghánského spolupracovníka obviněn ze znásilnění.

Čeští vojáci jsou zoufalí, tvrdí zdroje serveru INFO.cz. Nedaří se jim do svých služeb získat afghánské tlumočníky, které jsou pro fungování jednotky nepostradatelní. Ti se k Čechům nehrnou, Praha jim totiž počínaje loňskem odmítá po skončení nebezpečné služby pomoci na cestě do Evropy. Zahraniční armády působící v kulturně cizím prostředí místním spolupracovníkům i jejich rodinám běžně nabízejí přesídlení, a to z velmi dobrých důvodů. Tlumočníci i jejich blízcí jsou logickým cílem radikálů, kteří na jejich hlavy nezřídka vypisují i finanční odměny – jsou si totiž dobře vědomi jejich důležitosti.

Link

Kupříkladu Američané odvážejí lokální tlumočníky po skončení mise prý nejen z Afghánistánu, ale třeba i z Iráku. Autor tohoto textu pobýval v roce 2009 u české jednotky na základně v Lógaru, kde se s místními překladateli setkal. Na jejich výslovné přání je nefotografoval a dříve pořízené snímky z aparátu vymazal. Kvůli jejich utajení. Radikální povstalci z hnutí Tálibán totiž za jejich smrt nabídli slušný obnos.

Na tuto situaci ve své interpelaci ze dne 11. září upozornila poslankyně ODS a předsedkyně výboru pro obranu Jana Černochová. Místopředseda vlády a ministr vnitra Jan Hamáček na její dotaz ohledně programu pro afghánské spolupracovníky odpověděl 8. října. „V současnosti žádný program pomáhající afghánským tlumočníkům a spolupracovníkům Armády ČR s přesídlením do České republiky neprobíhá,“ konstatuje předseda české sociální demokracie. „Pokud jde o aktivity realizované v nedávné minulosti, ty jsou předmětem utajení ve stupni vyhrazené,“ dodal Jan Hamáček.

5033675:article:true:true:true

Může za konec programu konflikt z pražské Bulovky? 

A proč byl program – v armádách jiných zemí zcela obvyklý – v Česku zastaven? Zdroje oslovené serverem INFO.cz se shodují v tom, že tehdejší sociálnědemokratický ministr vnitra Milan Chovanec tímto způsobem reagoval na kauzu údajného znásilnění v nemocnici na pražské Bulovce. Tam se syn již do Česka přesídleného afghánského tlumočníka dostal do nejasného konfliktu se zdravotní sestrou, která mladíka obvinila ze znásilnění. Soud nakonec rozhodl, že se dvacetiletý Afghánec Sabawoon Davizi trestného činu nedopustil.

Případu se ale chytla média, která v době uprchlické krize zveřejňovala nejen údajné podrobnosti nepotvrzeného útoku, ale i jména přesídlených Afghánců. Detaily utajovaného programu se dostaly na veřejnost a ministerstvo vnitra se tehdy zřejmě z politických důvodů rozhodlo v přesídlování tlumočníků nepokračovat, aby prý nebylo konkurenčními politiky obviněno z podpory migrace.

Čeští vojáci se v Afghánistánu dostávají do střetů s islamistickými povstalci stále častěji. Letos v srpnu zahynuli při sebevražedném útoku tři vojáci, tuto středu bylo na hlídce zraněno pět českých vojáků, jeden z nich těžce. Zvýšená aktivita Tálibánu zřejmě souvisí se snahou získat před možnými mírovými jednáními se Spojenými státy pod kontrolu co nejvíce území.

Link

37232