Jak se jezdí lesním monstrem? Krotili jsme osmitunový vyvážecí traktor

Opravdu, smím? Nesměle se znovu tážu na pobídku k řízení stroje za čtrnáct milionů. Na nákup do sámošky se nehodí, ale jinak práci zastane.

 

Během jedenácti let práce ve Světě motorů už jsem jezdil v poušti, za polárním kruhem, na okruhu, v tanku, ve sněhovém kluzáku s vrtulí i hybridem auta s vrtulníkem. Za tu dobu jsem mohl řídit jak cenné veterány, tak i neprodejné prototypy. Ale teprve nedávno jsem zažil absolutní vrchol blaha – svěřili mi k řízení osmikolové monstrum, které váží sedmnáct tun a dalších dvanáct uveze. A když mi dovolili naložit na korbu pokácený kmen, o ničem jiném jsem pár dnů nemluvil…

Piráti vysílají do voleb hvězdnou pěchotu. Táhne je ke dnu. Komentář Zdeňka Šarapatky

Jestli si honíte ego nařachaným SUV, tak jste na šoféra lesní techniky krátcí. Už jen pohled na monstrózní gumy vyvážecího traktoru John Deere 1110 G vzbuzuje úctu, do kabiny se stoupá po žebříku. Na svět se tak díváte z pořádné výšky, vždyť stroj ční skoro do čtyř metrů. Schůdky se ovládají hydraulicky a po nastartování se vysunou nahoru a schovají jako u proudové stíhačky.

Stroj se používá k nákladu a odvozu pokácených stromů z lesa. Cena startuje na sedmi a půl milionech, ale exemplář na snímcích prý stojí čtrnáct. Částka je to sice brutální, jenže mašina si na sebe vydělá a pak slouží dalších deset až patnáct let. „Masivní prodeje jsme měli před krizí v letech dva tisíce pět až osm. Pak se zastavily a teď zase firmy postupně obnovují. Na rozdíl od jiných odvětví na to přitom nemají šance získat dotace,“ říká Vlastimil Zeman, jednatel společnosti Merimex. Dnes má čtyřicet zaměstnanců a drží mnohá mezinárodní ocenění za prodeje lesnické techniky renomovaných značek. Začínal už v roce 1994 poté, co roky sám těžil dřevo v Rusku. K povolání se prý dostal pragmaticky – lesníci totiž dostávali automaticky byty…

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

SDÍLET
sinfin.digital