Prozkoumali jsme novou Škodu Scala, nástupkyni rapida. Projděte si fotografie a recenzi

Ondřej Lilling

Nástupce Škody Rapid se oficiálně představuje. Teprve před pár minutami spadla opona z nejnovějšího modelu mladoboleslavské automobilky v izraelském Tel Avivu. A prakticky ve stejný moment vám můžeme naservírovat naše dojmy, které jsme čerpali jen o několik dní napřed, v Česku, bez ohromného davu novinářů. Díky tomu jsme si auto mohli v klidu prohlédnout ze všech stran, osahat si použité materiály a zbylo trochu času i na metr, kterým jsme změřili všechny důležité vnitřní rozměry. Jde o kompaktní hatchback se zajímavými tvary a moderní technikou. 

Zapomeňte na Škodu Rapid, s tou má Scala pramálo společného. Rozdíly jsou natolik zásadní, že se oba modely liší už samotným jménem. Scala. Původ je latinský a v překladu to znamená schody nebo žebřík. A Scala skutečně šplhá nahoru, rozměrově, technologicky, vizuálně. U vizuální stránky bych rád začal, přestože hádám, že vzhled pro vás není až tak velkým překvapením. Křivky hodně naznačila studie Vision RS, sériové auto se odlišuje hlavně absencí výrazných spoilerů a masivních kol. Jinak jsou si obě auta skutečně hodně podobná, až mě to samotného při prvním setkání překvapilo.

Scala je nositelem dalšího stupně designového jazyka značky, který je patrný jak zvenku, tak zevnitř. Příď je charakteristická trojúhelníkovými světlomety, jak jinak, než diodovými. Vrcholná verze těchto světel využívá diody jak pro potkávací, tak i pro dálková světla. Denní svícení je společně s blinkrem tvořené proužkem v horní části. S nimi se pojí zadní, také plně diodové svítilny. Scala je první model značky, kde se (u vrcholné verze světel) rozsvěcí blinkry postupně, ve směru odbočování, jako to umí třeba vozy Audi.

Z boku zaujme klesající linie střechy a výrazná Tornádo linie, takže šmrnc autu vážně nechybí. Vtipným detailem je chromovaná linka, která okna lemuje jen ve spodní části a v zadní části se postupně vytrácí. Výrazně zaoblená záď se bude stejně jako u spaceback nabízet ve dvou variantách. Kromě klasické, typické pro hatchback, bude v nabídce zajímavější provedení s oknem protaženým dolů, až mezi zadní lampy. Základní verzi jsem neviděl, ale tak nějak tuším, že bez protaženého skla bude záď vypadat o něco obyčejněji. V obou případech se mezi zadními světlomety namísto kulatého loga široce rozprostírá nápis Škoda, čímž si scala mezi evropskými škodovkami připisuje prvenství.

Design se podařilo zkombinovat s velmi dobrou aerodynamikou, součinitel odporu vzduchu c<sub>x</sub> dosahuje (podle konfigurace) hodnoty od 0,29. Toho bylo dosaženo například zakrytováním podvozku či finlety na střešním spoileru, které usměrňují proudění vzduchu.

Kompaktní platforma?

Škoda Scala sice stojí na platformě MQB A0 stejně, jako například Audi A1, Seat Ibiza či Volkswagen Polo. Berte to ale jen jako stavebnici s některými předdefinovanými prvky, protože z hlediska rozměrů škodovka všechny koncernové sourozence výraznou měrou přerůstá. A nejen je, ale i rapid. Rozvor měří 2649 mm, což je ve srovnání s minulou generací o 47 milimetrů více. Celkově je Scala o 58 mm delší, o výrazných 87 mm širší a o 12 mm vyšší. A změnily se i proporce, přední převis se zkrátil o 34 mm, zadní naopak prodloužil o 45 milimetrů. Přesně proto vypadá Scala tak dobře, jak vypadá - je mnohem širší, delší a ostřeji řezaná.

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital