Články odjinud

Black Friday: Kde se vzal Černý pátek a kdy se ho letos zákazníci dočkají?

Black Friday: Kde se vzal Černý pátek a kdy se ho letos zákazníci dočkají?

Výrazné slevy, dlouhé fronty a start předvánoční nákupní horečky hraničící s šílenstvím. Tak vypadá Černý pátek, v původním znění tedy Black Friday. Kde a proč vlastně vznikl a kdy se na něj mohou zákazníci těšit?

Černý pátek se do světa rozšířil z Kanady a Spojených států, epicentrum ale nejspíše musíme hledat ve Filadelfii kolem roku 1960. Black Friday přichází den po Díkůvzdání, které ve Spojených státech připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu a v podstatě startuje předvánoční nákupy.

Letos se tak dychtiví zákazníci dočkají 23. listopadu. Obchody zpravidla otevírají velmi brzy, některé z nich dokonce i o půlnoci a zákazníci se o zlevněné zboží, zejména pak elektroniku, doslova perou.

V České republice zatím tento „svátek konzumu“ v tak bizarní podobě neprožijeme. Průkopníky této marketingové akce se v Česku staly především e-shopy, úplně první ale přišla se zámořskou akci společnosti Apple. V posledních letech už na vlnu výraznějších slev přistupuje i čím dál více běžných obchodů. Odborníci ale před bezhlavým nakupováním stále varují a doporučují si slevu před nákupem ověřit.

Black Friday po analýze Apify

Odkud se označení vzalo, není zcela jasné. Sousloví Černý pátek se totiž nepojí primárně jen se dnem plným slev. Původně označoval dramatický pokles ceny zlata v polovině 19. století. Dnes máme ale Černý pátek spojený především s krachem newyorské burzy a finanční krizí z roku 1929, kdy obchodníci narychlo a pod cenou rozprodávali vše, co jim přišlo pod ruku. Jako „Black Friday“ ale také označovala filadelfská policie dopravní zmatek během předvánočních slevových akcí.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud