Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Americká realitní kancelář Keller Williams vstupuje na český trh. Prodávat bude nemovitosti ze všech segmentů

Americká realitní kancelář Keller Williams vstupuje na český trh. Prodávat bude nemovitosti ze všech segmentů

Na český trh vstupuje jedna z největších světových realitních kanceláří Keller Williams. Síť založil před více než 30 lety americký podnikatel Gary Keller. Firma má ve 31 zemích 940 poboček se 181.000 makléři. V Česku zahájí činnost 4. června pod názvem Keller Williams Czech Republic. Dnes to uvedl server E15.cz.

Franšízu Keller Williams podle serveru získala společnost Austin Street, ve které má většinový podíl právnička Jana Hrstková. Ta mimo jiné působí ve správní radě Muzea Kampa - Nadaci Jana a Medy Mládkových.

 

Jak dále píše E15, na českém trhu plánuje Keller Williams pokrývat všechny segmenty, od luxusních bytů po běžné nemovitosti.

Jako první velká globální realitní společnost vstoupil na český trh v roce 2005 původem americký Re/Max. V České republice má 133 zastoupení, kde dohromady pracuje 1200 makléřů. Na slovenském trhu má 47 kanceláří s 280 zaměstnanci. Loni prodala nemovitosti zhruba za 17 miliard korun, což bylo meziročně o 14 procent více. Mezi další realitní franšízy na českém trhu patří například Century 21.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1