Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

ANALÝZA: Tesla na kolenou. Musk se snaží odvrátit její krach, mohl by přijít už příští rok

ANALÝZA: Tesla na kolenou. Musk se snaží odvrátit její krach, mohl by přijít už příští rok

Automobilka Tesla chystá masivní propouštění. O práci přijde devět procent zaměstnanců, týkat se to má administrativních pracovníků. Zakladatel firmy Elon Musk tím chce svůj podnik poprvé v patnáctileté historii dostat do černých čísel. Až dosud pouze lepil ztráty. Zároveň tím ale přiznal, že výrobce elektromobilů není v tak skvělé kondici, jak dosud tvrdil.

Patnáct let od svého založení je automobilka Tesla stále ve ztrátě. Její zakladatel Elon Musk nyní vyhlásil, že se to musí změnit. Prvním krokem má být propuštění 3500 zaměstnanců ze stávajících 37 500. Musk to oznámil pracovníkům mailem, který následně zveřejnil na Twitteru. Ještě nedávno přitom Tesla naopak nabírala a vítala posily z Facebooku a Googlu.

„Vzhledem k tomu, že Tesla za 15 let existence nikdy nevykázala roční zisk, výdělek samozřejmě není to, co nás pohání. Co nás pohání vpřed je urychlení přechodu světa k udržitelné, čisté energii, ale toho nikdy nedosáhneme, pokud časem nedokážeme, že jsme schopní být setrvale ziskoví,“ pravil v dopise Musk, který zároveň ujistil, že propouštění nebude mít dopad na výrobu nového Modelu 3.

Musk vyhlásil, že by rád dosáhl ziskovost již ve 3. a 4. čtvrtletí letošního roku. Firma přitom za první kvartál vykázala ztrátu 785 milionů dolarů (více než 17 miliard korun). Podle analytika Jána Hladkého ze společnosti Patria Finance, který hospodaření a činnost Tesly dlouhodobě sleduje, je ale cíl přesto splnitelný. Podmínkou je, aby se dařilo zmíněnému Modelu 3.

Právě cenově dostupný elektromobil, jehož výrobu Tesla zahájila loni v červenci, je momentálně nejdůležitějším produktem automobilky, na jehož úspěchu závisí její budoucnost. „Pokud se podaří zrychlit výrobu Modelu 3, a podle Elona Muska se tak stane, nebude zisk v posledních dvou čtvrtletích nereálný. Pokud ne, budou muset do konce roku vydat další emisi akcií, což by investoři neviděli rádi,“ domnívá se v rozhovoru s INFO.CZ Hladký.

Tesla však má s Modelem 3 dlouhodobě problémy. Vůz, který měl nalákat na elektromobily širší vrstvy lidí, si objednalo zhruba půl milionu zákazníků. Ti museli složit zálohu 1000 dolarů (asi 22 tisíc korun). Firmě však jejich zájem paradoxně způsobil problémy. Nestíhá klientům nové vozy dodávat včas. Těm tak dochází trpělivost a ve velkém objednávky ruší. Do letošního dubna tak učinilo 23 procent z nich, což představuje kolem 115 tisíc rezervací.

Musk slíbil, že do konce června se podaří výrobu zrychlit, aby z linek sjíždělo 5 tisíc vozidel týdně. To je hranice, při které začíná být produkce automobilu zisková. Současný stav je od mety pořád ještě dost vzdálený. Týdně se Tesle daří zhotovovat pouze 3 500 kusů Modelu 3.

Kromě toho si však velká část lidí stěžuje, že si objednávala vůz s cenovkou 35 tisíc dolarů (cca 765 tisíc korun), na který automobilka původně lákala. Jenže Musk nyní tvrdí, že nic takového v nabídce zatím nemá a bude mít až na počátku příštího roku. Do té doby odkazuje na podstatně dražší modely jejichž cena se pohybuje kolem 60 tisíc dolarů (1,3 milionu korun), případně v závislosti na výbavě 86 tisíc (1,9 milionu korun).

O problémech Muskovy vlajkové lodi mezi firmami se spekuluje delší dobu. Sám zakladatel je vždy bagatelizoval nebo rovnou popíral. Až nyní propouštěním signalizuje, že se na hospodaření průkopníka v segmentu musí něco změnit. A také, že nechce spoléhat jen na zvýšení příjmů, ale sahá k dosud nezvyklému osekávání nákladů.

Na neudržitelnost současného modelu upozorňoval již loni na podzim byznysmen Bob Lutz, jenž strávil celou svoji kariéru ve vedení velkých světových automobilek jako General Motors nebo Chrysler. „S auty samotnými není nic špatně, kromě toho, že se prodávají za cenu pod náklady. Tato firma, přátelé, je na cestě ke krachu. Tímhle tempem se nedožije roku 2019,“ pravil v rozhovoru pro americkou televizní stanici CNBC.

Hladký se nedomnívá, že by situace společnosti byla až tak vážná, aby došlo k jejímu bankrotu. A to ani v případě, že selže projekt Modelu 3.

„S akciemi investoři kupují i Elona Muska. Stejně tak přemýšlejí i věřitelé, kteří Tesle půjčují peníze. Problémy s Modelem 3 by byly ranou pro Muskovu image, ale nemyslím si, že by došlo k bankrotu celé firmy,“ konstatuje na adresu proslulého vizionáře s aurou muže schopného uskutečnit nemožné Hladký.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1