Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Black Friday udělalo ze šéfa Amazonu krále boháčů. Pokořil astronomickou hranici 100 miliard dolarů

Black Friday udělalo ze šéfa Amazonu krále boháčů. Pokořil astronomickou hranici 100 miliard dolarů

Šéf internetového gigantu Amazon Jeff Bezos přepsal historii. Jeho majetek se díky injekci v podobě dvou a půl miliardy dolarů, kterou přineslo očekávání spojené s Black Friday, krátce dostal nad magickou hranici 100 miliard dolarů. Aktuálně nejbohatší muž planety tak zopakoval něco, co se naposledy podařilo v roce 1999 zakladateli Microsoftu Billu Gatesovi.

V roce 1994 obcházel potenciální investory s logem svého eshopu na tričku. Dnes je Jeff Bezos stylovou celebritou a zakladatelem globální modly, která si ukusuje stále víc ze života zákazníků. Z kdysi začínajícího podnikatele je ikona, která sedí na ohromném bohatství.

Letos Jeff Bezos dokázal, o čem se jiným miliardářům jen sní. Majetek navýšil o závratných 35,6 miliardy dolarů, jak uvádí Bloomberg s odkazem na svůj index. Teď díky nepsanému svátku nakupování Bezos závratný růst korunoval. Black Friday a očekávání s ním spojená přinesly majiteli nákupního impérie další miliardy a posunuly ho nad magickou hranici 100 miliard dolarů.

To se naposledy povedlo v roce 1999 Billu Gatesovi. Překročení mety ovšem Bezose staví do světla pomyslných reflektorů a srovnání s Billem Gatesem je víc než na místě. Nikdo totiž příliš neví, co chce zakladatel Amazonu s ohromným majetkem dělat. Jak Bloomberg poznamenává, na rozdíl od otce Microsoftu nebo dalšího z boháčů Warrena Buffetta Bezos dává minimum prostředků na charitu.

„Bezos s dobročinností teprve začíná,“ píše Bloomberg. „V červnu se na twitteru sháněl po nápadech, jak by lidem mohl pomoct.“ Část peněz Bezos utápí ve svém projektu Blue Origin, kde ukájí svoji hlubokou zálibu ve vesmíru a jeho dobývání. Svůj kosmický byznys dle dřívějších slov dotuje prodejem akcií Amazonu.

Dobře rozjetý stroj zřejmě nehodlá brzdit. Obří e-shop Amazonu lidem vstupuje do života stále víc a snaží se pro něj být tím jediným obchodem, který potřebují. Rostoucí obliba nakupování na internetu je jasným signálem, že je to cesta, která se vyplatí.

Kompletní sortiment a komplexní služby včetně propracované distribuce Bezos neustále rozšiřuje, jak dobře ilustroval například nedávný nákup řetězce Whole Foods. Jednička mezi internetovými e-shopy ovšem kouká i po nevyzkoušených teritoriích jak dokazují plány na stále opulentnější televizní tvorbu – naposledy se mluvilo o vzkříšení Pána prstenů – nebo vstup do farmaceutického byznysu.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1