Budoucnost letišť: virtuální cestovní pas, žádné čekání a chytré kamery

Petra Jaroměřská

Zákaz nejen tekutin ale i sypkých látek nad určitou hmotnost nebo třeba automatický systém biometrické detekce osob. To všechno se pomalu rozšiřuje na letištích po celém světě. Ve jménu bezpečnosti. “Vydáváme se na cestu pod dozorem velkého bratra, ale tomuto trendu se nejspíše postupně neubráníme. A ten kdo bude odolávat, bude nejspíše čelit daleko větším obstrukcím, než když se podřídí,” říká bezpečnostní expert Ivo Popardowski, šéf společnosti ABAS IPS Management, která se zaměřuje na služby bezpečnostní a technologické povahy a dominuje tuzemskému trhu fyzické ostrahy, detektivních služeb a facility managementu.

 

Je to adekvátní, že veškeré kapaliny s obsahem nad sto mililitrů do letadla nesmí?

Určitě ano. Obecně se má za to, že účinná síla budoucí výbušniny potřebuje více jak 100 mililitrů, aby prorazila díru do letadla. Tedy abych byl přesnější, máme-li deset tekutých složek, kdy objem každé je nižší než sto mililitrů, nelze s nimi vytvořit trhavinu s energií, která by poškodila letadlo ve výšce nad tři tisíce metrů, kde by se poškozením trupu na palubě vytvořil podtlak. Dobrou zprávou ovšem je, že se blížíme době, kdy výrobci uvedou po dotestování na trh brány pro automatickou detekci tekutin. Lze očekávat, že letiště budou pro zrychlení odbavení tyto brány uvádět do provozu a nebude již potřeba těchto regulativů.

Kdy by to mohlo být? Nebo už jsou někde taková opatření v provozu?

Týká se to některých velkých mezinárodních letišť.

Stále ale existují věci, se kterými vás do letadla pustí a ze kterých lze výbušné zařízení sestrojit, je to tak?

Je to tak.

Češi mysleli, že na ně z letadel útočí černoši. Hloubkaře koncem války vítali i proklínali

sinfin.digital