Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čerpací stanice budou chytré. Poznají vaše zvyky a pomůžou třeba s nákupem a večeří, říká šéf MOL Austen

Čerpací stanice budou chytré. Poznají vaše zvyky a pomůžou třeba s nákupem a večeří, říká šéf MOL Austen

Čerpací stanice budoucnosti budou nesrovnatelně chytřejší než dnes. Taková je vize výkonného ředitele českého zastoupení energetické společnosti MOL Richarda Austena. „Stanice bude mít o zákazníkovi velmi dobré informace: bude vědět, jaké jsou jeho nákupní zvyky, preference. Bude mu pomáhat. A bude šetřit čas,“ tvrdí Austen s tím, že jeho firma již nyní investuje do těchto nových technologií a do segmentu tzv. big data. Jaká je pozice firmy ve světě, který hledá zelená paliva šetrná k životnímu prostředí? čtěte rozhovor.

Jak se prodává ropa? Je to podle vás sexy produkt?

Dříve jsem pracoval ve společnosti Coca-Cola, a produkty sexy byly. Mají kolem sebe takový flare (auru, jiskru – pozn. redakce). Pak jsem se nakrátko dostal do byznysu s cementem, který naopak sexy nebyl vůbec. A abych řekl pravdu, když jsem vstupoval do petrochemického byznysu, tak jsem nevěděl, co čekat. Nyní, po deseti letech u MOLu, si myslím, že pohonné látky sexy produkt spíše nejsou, ale pokud přijdete do našeho prostředí, do našeho kolektivu lidí, a do našich prodejen, tak tam to už sexy je.

Před půl stoletím to lidé vnímali jinak. Ropa jim dávala teplo, světlo i pohon. Nyní má mnoho lidí tento produkt asociovaný se znečištěným životní prostředím. Vnímáte tento posun?

Ano, cítíme to také tak. A souběžně s tím i chápeme, že tento náš byznys tu pravděpodobně nebude na věky. Že s největší pravděpodobností začne za několik let poptávka po našich produktech a našem hlavním, jádrovém byznysu klesat.

Co podle vás znamená „za pár let“?

To je dobrá otázka, na kterou vám ale nikdo pořádně neodpoví. Ten bod zlomu je totiž velmi pohyblivý. My jsme si před dvěma lety nechali vypracovat studie, podle kterých se poptávka po ropě začne snižovat během několika málo let, a nyní to vypadá, že ten horizont se posouvá do ještě pozdější doby. Před lety, když ropa stála 140 dolarů, šéfové petrochemických společností tvrdili, že benzín pod dvě eura už nikdy nebude. A teď se zdá, že máme ropy naopak strašně moc, neustále se nabízejí nová ložiska i metody, jak ji těžit.

„Zelenost elektromobilů je zatím jen zdánlivá.“

S jakým scénářem tedy počítáte?

Strategie naší skupiny předpokládá, že okolo roku 2030 se začne poptávka po ropě pomalu snižovat. Na druhé straně ale zatím na trhu nevidíme žádné udržitelné alternativy mobility založené na fosilních palivech.

Ani elektrovozy?

Ne. Elektřina to dokáže vykrýt jen částečně. Ta „zelenost“ elektromobilů je zatím jen zdánlivá, dnes tyto vozy zatěžují životní prostředí více, než to dělají běžná auta. Energie, kterou elektromobily spotřebovávají, často nepocházejí z obnovitelných zdrojů, dalším problémem jsou třeba i baterie. I proto nyní existují hlasy, že elektřina je jen přestupní bod mezi fosilními palivy a nějakou další – možná ještě neobjevenou – technologií, která bude v budoucnu automobily pohánět.

I přesto je však nyní trend zřejmý – poptávka po elektrovozech roste, což znamená tlak na prodeje vozů na fosilní paliva. Jak na tento trend reagujete?

Je pravda, že se tomu musíme postavit. Naše skupina proto přijala některá opatření. Do budoucna, až se tento vývoj projeví na reálné poptávce, počítáme se zvýšením podílu nepalivových produktů, které v našich rafinériích vyrábíme, o dvě třetiny na 50 procent. V současné době je poměr palivových a nepalivových produktů 70:30. I přesto si ale myslíme, že třeba za 30 let bude po fosilních palivech stále poptávka. Výrazně nižší, ale bude.

Umíte upřesnit, ve kterém segmentu zůstane nejsilnější? Počítáte například s jejím zachováním v oblasti nákladní dopravy, dlouhých tratí či specifických lokalit?

Takto o tom neuvažujeme. Pro nás je podstatný celkový trend, ve kterém se promítá celá řada faktorů. Například nyní poptávka po naftě stále stoupá a jedním z důvodů je fakt, že se ekonomice daří, což klade větší požadavky na dálkovou přepravu zboží. A nákladní přeprava je stále ještě řešena přes diesel.

V osobní dopravě ale jakoby dieselům zvonila hrana. Některá města, například Berlín, Paříž či Kodaň, zvažují zákaz vjezdu starých dieselových automobilů.

Je pravda, že tyto zprávy se objevují, ale zatím je vnímáme spíše jako titulky v médiích, než jako fundamenty s reálným dopadem. V poptávce se tyto trendy zatím nepromítají. Ale až to bude aktuální, tak v návaznosti nebudeme tyto paliva produkovat v současných objemech a většinu produkce našich rafinérií přesměrujeme do výroby plastů a do petrochemie. Tam bude poptávka silná i v budoucnosti.

Chceme nabízet službu sdílených automobilů i v Praze

V Budapešti má MOL vlastní program na sdílení automobilů. Kdy přijde na řadu Česko?

Se sdílením automobilů zažíváme v Budapešti ohromný úspěch. V Maďarsku, kde je ten program poměrně nový, rychle předčil očekávání, a proto navyšujeme flotilu asi o třetinu vozů. Předpokládáme, že v Česku bude o tuto službu podobně velký zájem, osobně bych byl velmi rád, kdyby se něco podobného uskutečnilo i v Praze.

V jaké fázi to nyní je?

Během léta s maďarskými kolegy zvážíme, zda jsou na tuto službu v Praze vhodné podmínky, jestli jsme zde do ní jako skupina schopní a ochotní investovat. Já bych to velmi přivítal. Myslím, že pokud by to mělo mít nějaký smysl, tak bychom se bavili o rozsahu 200–400 aut. Většinu by tvořila malá auta, ať již Škoda Citigo nebo Volkswagen e-Up. Městské vozy, se kterými lze dobře zaparkovat.

Je podle vás možné, že se tuto službu podaří zprovoznit již během příštího roku?

Nereálné to určitě není, ale záleží na mnoha faktorech. Navíc aspirantů na tuto investici je v rámci skupiny více: Záhřeb, Bukurešť, Lublaň či Bratislava. Je nicméně pravda, že potenciál Prahy je ze všech těchto měst nejspíše nejvyšší. Nechci ale dávat žádná závazná data, možná to bude příští rok, možná o rok později.

Na českém trhu je MOL do počtu benzínových stanic číslo dvě. Chcete se stát jedničkou? Jsou na stole nějaké nové akvizice?

Pro akvizice jsou zapotřebí dvě hlavní věci – čerpací stanice, které by pro nás byly vhodné, a jejich majitel, který je ochotný je prodat. Ani jedna z těchto podmínek v Česku není naplněna.

Skutečně?

Samozřejmě, že existují stanice či sítě, jejichž akvizice by se nám líbila. Ale přesto, že jsou na trhu určité šumy, tak reálně na prodej nic není. Takže pokud by se něco objevilo, tak bychom se o to velmi rádi ucházeli, zvlášť, jestli by to bylo za rozumnou cenu a pokud bychom byli schopni najít nějakou synergii. Ale na druhé straně to nyní není náš primární cíl.

Big data
Jedná se o velké soubory dat nezpracovatelné běžnými cestami a softwarem. Jde o petabyty a vyšší objemy informací v masivním měřítku. V praxi může jít o data například o pohybu velkého množství uživatelů na internetu využitelná pro analýzu, marketingové účely či výzkum.

Budoucnost je o velkých datech

Jak podle vás budou vypadat čerpací stanice v roce 2030?

Touto otázkou se velmi často zabýváme, řešíme, co by zákazníkovi měla poskytovat. Myslím, že ta stanice bude s klientem v úzkém kontaktu přes různá elektronická zařízení, nejspíš přes mobilní telefon. Bude také mít o zákazníkovi velmi dobré informace: bude vědět, jaké jsou jeho nákupní zvyky, preference. Bude mu pomáhat. A bude šetřit čas. Když například bude chtít něco nakoupit, jednoduše to naťuká do mobilu a cestou z práce si to na zvolené benzínce vyzvedne. Ať již půjde o večeři nebo čerstvé ovoce. Klíčová ale budou data. Big data.

Vy do aktivit jako jsou právě big data sami investujete, nebo je hodláte outsourcovat?

Sami do toho investujeme a plánujeme v tom pokračovat. Jedná se o aktivity, které jsou na skupinové úrovni, a je kolem toho vytvořený samostatný tým, který na nich pracuje. V současné době už máme fungující tým lidí, který se tím zabývá a pracuje na tom, mají konkrétní témata, která by zákazníkům v budoucnu měla pomáhat.

 

Většinu velkých měst získalo ANO, neovládlo ale Prahu. Významně ztratila ČSSD

Hnutí ANO získalo v letošních komunálních volbách nejvíce velkých měst. Ztratilo ale Prahu, kde vyhrála ODS před Piráty, ANO tam skončilo páté. V Brně, Ostravě a řadě dalších měst však zvítězilo. Významné ztráty zaznamenala sociální demokracie. V celé republice pak tradičně nejvíce zastupitelských křesel získala nejrůznější místní sdružení nezávislých kandidátů. Volební účast se pohybovala mírně nad 47 procenty, což je zhruba o tři procentní body víc než v roce 2014. Vyplývá to z údajů na volebním serveru.

Občanští demokraté sice v Praze vyhráli, ale mohou i tak skončit v opozici. O koalici chtějí totiž další subjekty, jež v hlavním městě uspěly - hnutí Praha Sobě a Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) - jednat s Piráty. Do pražského zastupitelstva se poprvé od roku 1990 nedostanou zástupci ČSSD a KSČM. Sociální demokraté nebudou poprvé od roku 1990 ani v zastupitelstvech některých dalších měst, kde dosud měli vliv na chod radnic. Platí to například pro Hradec Králové, Ústí nad Labem a Zlín.

ODS, která v Praze vyhrála komunální volby, získala v 65členném zastupitelstvu 14 mandátů. Druzí Piráti mají 13 mandátů stejně jako třetí Praha Sobě a čtvrtá koalice TOP 09 a STAN. Hnutí ANO, jež mělo v minulém období primátorku, v Praze skončilo na pátém místě. Bude mít 12 křesel.

Volby

V Brně vyhrálo hnutí ANO s 23,03 procenta voličů a v pětapadesátičlenném zastupitelstvu získalo 18 mandátů. Na druhém místě skončila ODS s podporou Svobodných s výsledkem 18,55 procenta, což znamená zisk 14 mandátů. Primátor a lídr ANO Petr Vokřál jednal už s jedničkou ODS Markétou Vaňkovou. Ani jeden spolupráci nevyloučil, ale ani ji nepotvrdil.

V Ostravě vyhrálo ANO s velkým náskokem. Získalo 32,72 procenta hlasů a 21 mandátů v zastupitelstvu, které má 55 členů. Na druhém místě skončilo hnutí Ostravak, volilo ho 11,49 procenta lidí a má sedm mandátů. Ostravský primátor a lídr vítězného hnutí ANO Tomáš Macura už před volbami tvrdil, že by uvítal pokračování nynější koalice s hnutím Ostravak, ODS a lidovci. Dnes ČTK řekl, že to platí.

ANO zvítězilo ve valné většině krajských měst, na prvním místě skončilo také v Plzni, Olomouci, Jihlavě, Hradci Králové, Karlových Varech, Ústí nad Labem, Pardubicích, Českých Budějovicích a Zlíně. V Liberci skončilo ANO druhé, vyhráli tam Starostové pro Liberecký kraj.

Link

Z dalších statutárních měst zvítězila například v Karviné a ve Frýdku-Místku ČSSD. V Třinci vyhrálo sdružení Osobnosti pro Třinec, v Kladně Volba pro Kladno a v Mostě hnutí ProMOST. Občanští demokraté zvítězili v Jablonci nad Nisou, Mladé Boleslavi a Teplicích. ANO vyhrálo v Chomutově, Přerově, Prostějově, Havířově, Děčíně a Opavě.

Drahoš a Čunek se můžou smát, o Senát zápolí ODS s ANO. Rath s Paroubkem propadli>>>

Premiér a předseda ANO Andrej Babiš označil výsledky v krajských a okresních městech za úspěch. ANO podle něj mění Česko k lepšímu. Pražský výsledek předseda ANO a premiér považuje za důsledek toho, jaké bylo působení zástupců hnutí v hlavním městě v uplynulých čtyřech letech. Neočekává, že by výsledek voleb ovlivnil fungování koaliční menšinové vlády ANO a ČSSD.

Podle předsedy ODS Petra Fialy občanští demokraté ve volbách jasně posílili a ukazuje se, že strana jde krok po kroku správným směrem. V příštích volbách do Poslanecké sněmovny by podle něj měla ODS bojovat o směřování Česka proti "levicovému hnutí ANO". Babiš předtím při hodnocení voleb levicovou orientaci svého hnutí odmítl a Fialu kvůli podobným vyjádřením kritizoval.

Link

Předseda ČSSD Jan Hamáček bere výsledek voleb jako signál, že se sociální demokracie už odrazila ode dna, na které dopadla v loňských sněmovních volbách. Úspěchy se dostavily tam, kde je strana konsolidovaná, řekl. Vyzdvihl výsledky v Karviné, Frýdku-Místku či Náchodě, naopak pro velká města chce hledat nová témata, za vhodné považuje dostupné bydlení.

Volby se podle komisí obešly bez větších problémů. V Ústeckém kraji ale policie přijala několik podnětů kvůli podezření z možného pokusu o ovlivnění voleb, všemi se zabývá. Kriminalisté zasahovali ve volebních místnostech v Ústí nad Labem a Bílině na Teplicku, podrobnosti ale zatím policie sdělovat nebude.

Sto třicet mega v hajzlu a Prahu nemáme. Komentář čtěte zde>>>

Po volbách už padají hlavy. Rezignovat se chystá místopředseda ČSSD Foldyna>>>

-1