Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi na dětech nešetří. Za hračky pod stromeček by letos mohli utratit tři miliardy

Češi na dětech nešetří. Za hračky pod stromeček by letos mohli utratit tři miliardy

Češi v letošním předvánočním období utratí za hračky více než tři miliardy korun. Je to o několik set milionů více než loni. Vyplývá to z odhadů společnosti Wormelen group, která provozuje mj. prodejny Bambule, Sparkys a HM Studio. Hitem letošního roku jsou interaktivní hračky.

„Očekávaný nárůst je daný nejen příznivou ekonomickou situací, ale i tím, že se do dětského zájmu dostávají sofistikované interaktivní hračky často propojené s elektronickým zařízením a rodiče na tuto skutečnost budou reagovat. Takové hračky jsou samozřejmě finančně nákladnější,“ uvedla marketingová ředitelka Wormelen group Jana Krčková. V hledáčku rodičů podle ní budou i jednoduché hračky známé z minulosti, které všestranně rozvíjí dětské schopnosti a dovednosti.

Češi loni utratili za hračky 6,35 miliardy korun. Je to o 100 milionů korun více než o rok dřív. Vyplývá to z údajů Sdružení po hračku a hru. „Stále se mění struktura prodejní sítě ve prospěch velkých řetězců umístěných v nákupních centrech. V Praze se prosazuje především obchodní dům Hamleys,“ uvedl místopředseda sdružení Jiří Šťastný.

Podle průzkumů sdružení jsou děti ve věku od šesti do 15 let ovlivněné stále více internetem. Tři čtvrtiny dětí jsou denně on-line, 58 procent má smartphone s připojením na internet, kde sledují videa na youtube, hrají počítačové hry, komunikují na sociálních sítích, sledují seriály a poslouchají hudbu. To podle Šťastného ovlivňuje také prodej hraček.

Češi stále více nakupují hračky on-line. „Právě dražší interaktivní hračky vybírají zákazníci častěji na internetu než v kamenné prodejně. Důvěra lidí v tento způsob obchodu stoupá a každoročně proto roste i roční podíl tržeb z online nákupů. V současnosti je to pět procent, ale čekáme nárůst na sedm procent,“ dodala Krčková.

Roste popularita interaktivních hraček. Zvyšuje se také zájem o hračky navazující na seriály, kde k nejoblíbenějším patří Simpsonovi, Mimoni, Spongebod, Nemo, Harry Potter, Angry Birds, Kung Fu Panda, Ledové království a Krteček.

Jedním z prodejních hitů letošního roku je fidget spinner, kterého se v Česku prodalo přes milion kusů. Zájem je například i o modely, jež ve tmě svítí nebo které mají zabudované malé reproduktory.

Podle údajů srovnávače cen Heureka.cz je dlouhodobě nejoblíbenější hračkou stavebnice Lego. V segmentu dětského zboží tvoří šest procent prodejů. „Lego skvěle reaguje na aktuální témata. Oblíbené tak jsou různé speciální edice,“ uvedla obsahová manažerka portálu Alexandra Čermáková. Příkladem je jedna z posledních edic, Lego Star Wars.

„Již několik let také stále sledujeme tendence upouštět od hraček elektronických a používat hračky dřevěné - různé stavebnice, skládačky nebo hlavolamy,“ dodala.

V Česku je 270 domácích výrobců hraček. Největšími vývozci jsou ABAfactory, Abrex, BD Tova Brno, Moravská ústředna DUV Brno či Detoa Albrechtice. Mezi velké prodejce hraček patří Hamleys, Bambule, Dráčik, Sparkys, Pompo či HM Studio. Wormelen group má zhruba 30procentní podíl na trhu.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1