České dráhy dostaly obří pokutu. Nasadily predátorské ceny a šly po konkurenci | info.cz

Články odjinud

České dráhy dostaly obří pokutu. Nasadily predátorské ceny a šly po konkurenci

České dráhy dostaly od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nepravomocnou pokutu 368 milionů korun. Zneužily dominantní postavení v soutěžích o rychlíky na tratích Pardubice - Liberec a Plzeň - Most, kde jezdily podle smlouvy do roku 2014, uvedl předseda ÚOHS Petr Rafaj. ČD s rozhodnutím nesouhlasí a podají rozklad.

Podle antimonopolního úřadu se jednalo o uplatňování zakázaných predátorských cen, kdy si dominant způsobuje ztrátu za účelem uzavření trhu nebo vytlačení konkurence z trhu.

Z Pardubic do Liberce jezdily ČD podle uzavřené smlouvy od roku 2005, z Plzně do Mostu od roku 2006. "Předložily ministerstvu dopravy bez objektivně ospravedlnitelných důvodů nabídku s nepřiměřeně nízkou předpokládanou výší prokazatelné ztráty. Díky této nabídce České dráhy nabídkové řízení vyhrály. Poté začaly poskytovat služby, u nichž úhrada prokazatelné ztráty spolu s dalšími výnosy z poskytování uvedených služeb nepokrývala vyhnutelné náklady na jejich poskytování," uvedl Rafaj.

Vyhnutelné náklady jsou takové, které by ČD nemusely vynaložit, kdyby na trati nejezdily.

Na obou tratích se o provoz ucházela také společnost Viamont, která dnes funguje pod názvem GW Train Regio a provozuje dopravu na několika regionálních tratích v Česku. O trať Pardubice - Liberec se ucházela ještě společnost Connex Česká železniční. Založena byla v roce 2004, aby provozovala železniční dopravu, což se nepodařilo, a v roce 2008 vstoupila do likvidace.

„České dráhy ignorují principy férové soutěže a dokládá to způsob, jakým se chovaly při vstupu soukromých dopravců na trasu Praha - Ostrava,“ reagoval na rozhodnutí ÚOHS soukromý dopravce Leo Express, který s národním dopravcem soupeří právě na trati z metropole do Moravskoslezského kraje.

Scénář kritizovaný antimonopolním úřadem - tedy nasazení nízkých cen s cílem vytěsnit soukromou konkurenci - se podle Leo Expressu odehrál i tam. „Výsledné ztráty potom České dráhy financují z prodeje zbytného majetku a kompenzací za zakázkovou dopravu. Osobní doprava je v ČD ztrátová od okamžiku, kdy ČD začaly reportovat segment osobní dopravy, jak dokládají výroční zprávy. Od roku 2009 nakumulovaly ztrátu přes 7 mld Kč. ČD nikdy nevysvětlily důvod těchto ztrát, ani to, jak jakým způsobem jsou financovány,“ stojí v prohlášení firmy.

Při ukládání sankce ÚOHS zohlednil, že se jednalo o velmi závažný a dlouhodobý vylučovací delikt na trhu, na němž byla zahájena liberalizace, a který mohl mít dopad na širší skupinu spotřebitelů.

České dráhy zatím jezdí na všech rychlíkových trasách v Česku. Ministerstvo dříve zrušilo výběrové řízení na trať Olomouc - Krnov - Ostrava a část rychlíků na trati Plzeň - Most loni zadala napřímo společnosti GW Train Regio. Jelikož na trati jezdí s rychlíky oba dopravci, kteří si vzájemně neuznávají jízdenky, vytvořilo zde ministerstvo pro cestující nekomfortní situaci.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud