Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

České dráhy rozšiřují svou flotilu. Kupují dalších 50 vozů za skoro 3 miliardy

České dráhy rozšiřují svou flotilu. Kupují dalších 50 vozů za skoro 3 miliardy
 

České dráhy (ČD) objednaly u konsorcia Siemens-Škoda 50 expresních vozů pro své dálkové linky. Dráhy za dodávku zaplatí skoro tři miliardy korun. První vozy, které společnost plánuje využít především na mezistátních linkách, by měla dostat do roku 2021. ČD to dnes uvedly v tiskové zprávě. Dráhy chtějí nákupem nových vozů konkurenceschopnost v mezistátní dopravě.

Konsorcium dodá dopravci 50 osobních vozů sestavených po pěti vozech, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlaky. To podle společnosti umožní cestujícím bezbariérový průchod soupravou. Jednotky budou na obou koncích ukončeny standardním rozhraním pro připojení osobních vozů. „To nám umožní pružně reagovat na provozní potřeby a spojovat několik jednotek do delšího a kapacitnějšího průchozího vlaku, nebo připojovat jednotlivé osobní vozy a vytvářet tak vlaky s různou kapacitou a službami,“ uvedl člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek Miroslav Kupec.

Do průchozích souprav bude podle něj možné připojit další vozy 1. a 2. třídy, restaurační vozy, vozy pro přepravu jízdních kol nebo řídicí vozy. Kapacita vlaků by měla dosahovat 330 míst.

Společnost Škoda Transportation nyní vyrábí šest vysokorychlostních vlakových souprav pro německé Deutsche Bahn. Podle místopředsedy představenstva a viceprezidenta skupiny Škoda Transportation Tomáše Ignačáka bude mít společnost na starosti především montáž a oživení vozidel. „To znamená práci nejen pro zaměstnance ve výrobě, ale hlavně pro české techniky,“ dodal.

České dráhy tak pokračují v plánovaných investicích do svého vozového parku. V pondělí oznámily nákup 41 rychlíkových vlaků od rakouské železniční společnosti ÖBB. Dráhy za starší osobní vozy zaplatí celkem 13,7 milionu eur (zhruba 355 milionů korun). Celkem společnost nyní vlastní téměř 2100 osobních vozů a 2000 lokomotiv.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744