České dráhy už dávnou nejsou jen státním molochem, říká šéf ČD Pavel Krtek

Info.cz

České dráhy patří mezi tuzemskými společnostmi jednoznačně k těm, které jsou pod největším drobnohledem. A není to jen kvůli tomu, že ročně přepraví téměř 175 milionů cestujících, ale hlavně proto, že v podstatě veškeré aktivity managementu a celé společnosti pečlivě sledují tuzemští i zahraniční analytici. České dráhy totiž vydaly několik emisí většinou veřejně obchodovatelných dluhopisů, které jsou kotovány na burzách v Lucemburku a v Praze. Veškeré podstatné činnosti ČD bedlivě analyzuje také renomovaná ratingová agentura Moody's, jejíž hodnocení má pro České dráhy a jejich financování včetně dluhopisového programu klíčový význam.

 „Ratingová agentura Moody's sleduje několik základních témat, ta ale v podstatě pokrývají veškeré činnosti Českých drah," vysvětluje Pavel Krtek, předseda představenstva a generální ředitel společnosti. „Bez nadsázky mohu říci, že České dráhy patří mezi nejpečlivěji sledované a analyzované české společnosti," dodává. Do dluhopisů ČD investovaly především penzijní a investiční fondy sídlící v Londýně, Frankfurtu nad Mohanem, Lucemburku, Vídni a v Praze.

České dráhy mají čisté vnitřní zadlužení ve výši 27 miliard korun a většinou jde právě o veřejně obchodovatelné dluhopisy. V souvislosti s nimi čeká České dráhy důležitý úkol. Ještě letos v létě musí splatit 4 miliardy korun, začátkem příštího roku pak dalších 8 miliard korun. Aby si mohla společnost vyjednat výhodné refinancování svého dluhu, musí být pro investory důvěryhodným partnerem. Mimořádně důležitý je proto nový obchodní model společnosti v osobní dopravě, který zajistí její plynulý přechod na liberalizovaný trh po roce 2019, stejně jako celkové řízení Českých drah z pohledu vize, strategie, obchodu a redukce fixních nákladů v segmentu osobní dopravy.

Babiš největší překážkou vlastní vlády? ČSSD by ho mohla tolerovat, pokud dostane vnitro či finance

sinfin.digital