České ekonomice se daří. Tržby obchodníků loni stouply o 5,6 procenta, rostly každý měsíc

ČTK

bau

Tržby v českém maloobchodě bez aut se loni zvýšily meziročně o 5,6 procenta, rostly stejně jako v roce 2016 ve všech měsících roku. V prosinci, kdy tradičně vrcholí vánoční nákupy, zvolnily meziroční růst na 4,7 procenta po listopadových 7,8 procenta. 

Nejvýrazněji, o víc než pětinu, loni stouply tržby za zboží prodávané přes internet a prostřednictvím zásilkové služby. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.

„České ekonomice se daří a spotřebitelé v ní mají důvěru. To by mělo přetrvat i v letošním roce a spotřeba domácností zůstane hlavním tahounem růstu ekonomiky,“ komentovala čísla ekonomka Komerční banky Monika Junicke. Růst útrat domácností je přirozenou reakcí na zvyšování mezd, který by měl vzhledem k situaci na trhu práce pokračovat i letos, podotkl hlavní ekonom BH Securities Štěpán Křeček.

Tržby očištěné o kalendářní vlivy se v loňském roce reálně meziročně zvýšily o 6,1 procenta, když loni bylo ve srovnání s rokem 2016 o dva pracovní dny méně. Neočištěné tržby za prodej potravin loni stouply o dvě procenta, za nepotravinářské zboží o 8,4 procenta. Útraty za pohonné hmoty vzrostly o pět procent.

Tržby za zboží prodávané přes internet a prostřednictvím zásilkové služby loni stouply o 21,4 procenta. V prodejnách s nepotravinářským zbožím se tržby meziročně zvýšily za oděvy a obuv o desetinu, za počítačové a komunikační zařízení o 9,6 procenta a za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 8,2 procenta. Za výrobky pro domácnost útraty vzrostly o 5,7 procenta a za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží o 3,1 procenta.

sinfin.digital