Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Česko je pro banky zlatý důl. Zisky jim na začátku roku stouply o třetinu

Česko je pro banky zlatý důl. Zisky jim na začátku roku stouply o třetinu

Bankám a spořitelnám v Česku v prvním čtvrtletí stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o 34 procent na 18,53 miliardy korun. Vyplývá to z dat, která zveřejnila Česká národní banka. Bilanční suma sektoru ke konci března činila 7,047 bilionu korun, což je meziroční růst o 1,086 bilionu korun.

Zisk z finanční a provozní činnosti stoupl meziročně o 4,5 miliardy na 44,2 miliardy korun. Úrokové výnosy klesly o 1,55 miliardy na 35,4 miliardy korun. Výnosy z poplatků a provizí se meziročně zvýšily o 129 milionů na 10,8 miliardy korun.

Z největších bank Komerční banka v prvním čtvrtletí zvýšila čistý zisk o 11,2 procenta na 3,2 miliardy korun, ČSOB o 42 procent na 4,7 miliardy. České spořitelně čistý zisk vzrostl o 4,5 procenta na 3,5 miliardy korun, UniCredit Bank v ČR a na Slovensku o 12,3 procenta na 1,5 miliardy a Raiffeisenbank o 32 procent na 682 milionů korun.

Banky podle analytika Cyrrusu Lukáše Kovandy letos sice nadále čelily prostředí nízkých úrokových sazeb, které představuje zásadní tlak na pokles úrokových marží, avšak na tuto situaci byly připravené z uplynulých let. Naopak těžily z celkového růstu českého ekonomiky, nízké míry nezaměstnanosti a s ní spjatého svižného růstu reálných mezd obyvatelstva. Tyto faktory výrazně přispěly k růstu poptávky po bankovních produktech, dodal.

Zakladatel portálu Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher vyzdvihl zdraví a ziskovost českého bankovního sektoru v době výrazně nízkých úrokových sazeb a pokračujícího tlaku na snižování cen bankovních služeb.

Na českém finančním trhu působilo na konci loňského roku 46 bank, poboček zahraničních bank a stavebních spořitelen.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1