Čeští dopravci na Slovensku drtí konkurenci. Země dává do trasy Praha-Košice zbytečně 135 milionů

Kristína Paulenková

Slovenskou vlakovou dopravu ovlivnil konkurenční boj českých dopravců. Státní Železničná spoločnosť Slovensko zaspala nástup komerčních českých firem a cestující jí utíkají ke konkurenci. Slovenské ministerstvo dopravy si proto nechalo vypracovat analýzu železniční dopravy na trase Praha – Košice a zjistilo, že vlaky ročně na dané trase dotuje částkou 5 milionů eur, což je v přepočtu 135 milionů korun, ale efekt to nemá. Paradoxem přitom je, že dotované jízdenky na dané trase jsou dražší než ty, které nabízejí soukromí nedotovaní dopravci. Dopravce nicméně některá tvrzení analýzy rozporuje.

Vlaky, které provozuje státní Železničná spoločnosť Slovensko, jezdí poloprázdné a průměrně v nich je 101 cestujících. Nejhůř dopadlo Pendolino, tím cestuje průměrně ve směru Košice jen 38 lidí ale ani v silné dny se nedá říct, že by praskalo ve švech (průměrná obsazenost je 72 lidí). Podle analýzy z let 2013 až 2016, kterou má redakce INFO.CZ k dispozici, odborníci navrhují nejrychlejší spojení na trase zrušit. 

Rychlé vlaky v Česku: Poslanci chtějí uspíšit plánování nových tratí

sinfin.digital