Čeští podnikatelé jedou na vlně ekonomického optimismu. Většina firem chce peníze utrácet v akvizicích | info.cz

Články odjinud

Čeští podnikatelé jedou na vlně ekonomického optimismu. Většina firem chce peníze utrácet v akvizicích

Největší české firmy se přepnuly do módu bezuzdného optimismu. Počet vrcholových manažerů, kteří věří v pozitivní vývoj globální ekonomiky, se ke konci loňského roku zvýšil takřka dvojnásobně na 84 procent, uvádí výzkum Barometr investiční důvěry, který zpracovává poradenská společnost EY. U světových společností je trend optimismu ještě výraznější, ve světlé zítřky a globální růst věří 79 procent světových firem - takřka o 400 procent více než v roce 2016. 

Růst všude, kam se podíváš. To je podle všeho hlavní důvod optimismu vrcholových manažerů. Těžko se divit. Rostou národní ekonomiky, mzdy, akcie i investiční apetit. Naopak nezaměstnanost je nejen v Česku na rekordních minimech, úrokové sazby povzbuzují dravé investice a inflace je většinou v cílových pásmech centrálních bank. „Těžko si můžeme představit, že by hlavní makroeknomické ukazatele byly ještě lepší – nyní můžeme doufat, že se alespoň udržíme tam, kde jsme nyní,“ podtrhuje příznivou ekonomickou situaci Česka Vladislav Severa, partner poradenské společnosti EY.

A právě excelentní ekonomická kondice se promítá do nálady českých manažerů. Stojí i za tím, že téměř šest z deseti českých manažerů plánuje v příštích měsících usilovat o nové fúze a akvizice. Pomocí nich chtějí především zvýšit svůj podíl na trhu, inovovat ale i vstoupit na nové geografické trhy, odhaluje aktuální vydání Barometru.

Tyto akvizice hodlají oslovené české podniky nejčastěji hledat v odvětví průmyslové výroby. Geograficky pak vedle českého trhu panuje největší zájem o Německo, USA, Francií a Čínu. „Právě u Číny přitom může pomáhat i ekonomická diplomacie,“ uvádí pro INFO.CZ Severa. „Může to pomoci, bourá zdi a odstraňuje bariéry.“

„Ekonomika eurozóny na očekávání rychle oživuje a to znatelně zvýšilo důvěru oslovených manažerů. A protože také ekonomický vývoj Číny a Spojených států je nadále příznivý, setkaly se všechny hlavní faktory na globálního růstu poprvé od konce finanční krize na vzestupné trajektorii,“ dodává Severa, partner oddělení transakčního poradenství ve středí a jihovýchodní Evropě.

Podstatným impulzem pro optimismus světových manažerů je i nástup digitalizace a technologických trendů. „Češi si však zatím o digitalizaci spíše čtou, než aby ji skutečně implementovali,“ přemýšlí Severa.

To se však netýká dalšího fenoménu, který s novými technologiemi souvisí. Jednotlivé společnosti v honu na retailového zákazníka začínají „fušovat“ do dosud nových sektorů. Dochází tak k prolínání služeb třeba ve finančním, energetickém a telekomunikačním odvětví.

„Firmy, které jsou tradičně finanční, retailovému zákazníkovi nyní stále častěji nabízejí služby a produkty i z ostatních sektorů. Tím se strhává o zákazníka pomyslný boj,“ komentuje pro INFO.CZ tento fenomén Severa. „Myslím si, že tento trend je jasně patrný a předpokládám, že se udrží i v dalších letech.“

Jde přitom podle Severy o záležitost poměrně unikátní. „Myslím, že v tomto ohledu je svět za Českou republikou poněkud pozadu, jsme takovou testovací laboratoří,“ uzavírá manažer YS.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud