Cestovky i hoteliéři strádají. Lidé více spoléhají na sebe a online rezervační portály

Štěpán Bruner

Kdo chvíli stál, již stojí opodál. Citát Jana Nerudy se ideálně hodí na popis situace v sektoru ubytovacích služeb. Online portály jako Booking.com nebo Airbnb za poslední roky značně snížily tržby cestovních kanceláří. Není divu, digitalizace je neúprosná a počítačově gramotní hosté si častěji radši zařizují ubytování sami přímo s poskytovatelem.

V devadesátých letech neměl cestovatel při hledání ubytování moc na výběr. Buď využil služeb cestovní kanceláře, nebo vyrazil „na blind“, a když dorazil do cíle, opět navštívil lokální cestovní agenturu a ta mu zprostředkovala nocleh. Pokud se někdo chtěl za každou cenu obejít bez prostředníka, nezbylo mu než chodit dům od domu a ptát se. Přímý kontakt na majitele penzionu byl mezi přáteli a známými ceněnou komoditou a cedule „Zimmer Frei“ zdobící celou jižní Evropu tehdy skutečně měly význam.

sinfin.digital