Cestovky i hoteliéři strádají. Lidé více spoléhají na sebe a online rezervační portály | info.cz

Články odjinud

Cestovky i hoteliéři strádají. Lidé více spoléhají na sebe a online rezervační portály

Kdo chvíli stál, již stojí opodál. Citát Jana Nerudy se ideálně hodí na popis situace v sektoru ubytovacích služeb. Online portály jako Booking.com nebo Airbnb za poslední roky značně snížily tržby cestovních kanceláří. Není divu, digitalizace je neúprosná a počítačově gramotní hosté si častěji radši zařizují ubytování sami přímo s poskytovatelem.

V devadesátých letech neměl cestovatel při hledání ubytování moc na výběr. Buď využil služeb cestovní kanceláře, nebo vyrazil „na blind“, a když dorazil do cíle, opět navštívil lokální cestovní agenturu a ta mu zprostředkovala nocleh. Pokud se někdo chtěl za každou cenu obejít bez prostředníka, nezbylo mu než chodit dům od domu a ptát se. Přímý kontakt na majitele penzionu byl mezi přáteli a známými ceněnou komoditou a cedule „Zimmer Frei“ zdobící celou jižní Evropu tehdy skutečně měly význam.

Rezervace ubytování on-line ovšem nebyla ani tehdy něčím neznámým. V USA už několik let fungovala internetová cestovní agentura Travelocity, která jako první na světě umožnila lidem rezervovat si letenky, ubytování nebo auto v půjčovně bez prostředníka. Ve Velké Británii v té době vznikla obdobná služba Lastminute.com a její obliba prudce rostla – během dvou let získala půl milionu pravidelných uživatelů. Portál Expedia.com se právě odloučil od mateřského Microsoftu a vstupoval na burzu.

V Evropě v podobě dvou malých on-line rezervačních portálů nenápadně vznikala budoucí hvězda jménem Booking.com. Vlak si nechtěly nechat ujet ani americké aerolinie. Continental Airlines, Delta Air Lines, Northwest Airlines, United Airlines a American Airlines spolu vytvořily vyhledávač letenek a ubytování Orbitz.

Více si můžete přečíst na webu E15.cz.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud