Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Éra Boeingu 747 končí. „Královnu nebes“ vytlačují úspornější letadla

Éra Boeingu 747 končí. „Královnu nebes“ vytlačují úspornější letadla

Poprvé vzlétl k obloze před 48 lety a odstartoval tím revoluci v letectví. Řeč je o Boeingu 747, který díky své dlouholeté dominanci mezi letadly dostal přezdívku „královna nebes“. Nyní se však éra Jumbo Jetu chýlí ke konci. Aerolinky preferují menší, dvoumotorová letadla, která snadněji naplní. V zakázkové knize Boeingu už tak zůstává jen několik posledních objednávek tohoto ikonického letadla.  

 

EVA Air, Delta Airlines, United Airlines nebo Air France. Všechny tyto společnosti mají jedno společné. Poslední Jumbo Jety v barvách těchto aerolinek už buďto nadobro přistály, nebo je tento osud v brzké době čeká.

Například Delta Airlines nahrazuje ikonické stroje Airbusy a350-900. EVA Air pro změnu zvolily Boeingy 777-300ER. Ačkoliv se v obou případech jedná o letadla s menší kapacitou než dosluhující 747, jejich provoz je o poznání ekonomičtější. Nižší počet sedadel navíc znamená menší problém s plným obsazením stroje. Tato úsporná letadla tak na rozdíl od Jumbo Jetu mohou být nasazována i na méně vytížené linky.

Konec letadla s typickým „hrbem“ neodvrátilo ani představení modelu 747-8, který měl konkurovat Airbusu a380, jež nabídl ještě větší kapacitu. Ani evropskému výrobci se ale nedaří pro svůj obří model sbírat další objednávky. Nedávno Airbus oznámil, že sníží produkci své vlajkové lodě na 12 letadel ročně. To by však nebylo možné bez společnosti Emirates, která provozuje zhruba polovinu ze všech kdy vyrobených Airbusů a380. 

Na rozdíl od evropského rivala ale Boeing nabízí také nákladní verzi svého největšího modelu, která jeho produkci momentálně drží nad vodou. Například společnost UPS si nedávno objednala 14 těchto letadel. Více provozovatelů ovšem své objednávky zrušilo. Letošní bilance poptávky po Boeingu 747-8 je tím pádem -5. 

Ne nadarmo se říká, že jedním z hlavních faktorů, které létání opravdu zpřístupnilo masám je Boeing 747. Letadlo, které pojalo až dvojnásobek cestujících, totiž umožnilo aerolinkám výrazně snížit ceny letenek. Nyní už je ale provoz Jumba naopak opět neekonomický. Výhodnější je pro aerolinky provoz menších dvoumotorových letadel jako je Boeing 777 nebo Airbus a350. Díky konstrukci z uhlíkových kompozitů a úsporným motorům dokáží být tyto stroje ekonomicky efektivní i na velmi dlouhých trasách, které byly v minulosti doménou právě Boeingu 747. 

Na postupném konci čtyřmotorových letadel se podepisuje ještě jeden faktor. Zatímco v minulosti se v letectví prosazoval takzvaný hub-and-spoke model, kdy jsou pasažéři přepravování s přestupy mezi vytíženími tranzitními body, mezi kterými zajišťovaly přepravu právě obří letadla, budoucnost letectví patří přímým letům (point to point). Ty umožnil právě nástup efektivních dvoumotorových letadel jako je Boeing 787 nebo Airbus a350, které mohou obsluhovat i vzdálenější body s menší poptávkou.  

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744