Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

FlixBus vrací Jančurovi sázku na nízké ceny, strategii může razit dlouhé měsíce, říká Šíp

FlixBus vrací Jančurovi sázku na nízké ceny, strategii může razit dlouhé měsíce, říká Šíp

Souboj žlutých autobusů se zelenými se dál vyhrocuje, majitel společností Student Agency a RegioJet Radim Jančura pošle předžalobní výzvu konkurenčnímu autobusovému dopravci FlixBus. „RegioJet nečekají jednoduché časy, FlixBus může uplatňovat nižší ceny celé měsíce,“ říká Emanuel Šíp, předseda dopravní sekce Hospodářské komory.

Mohl by Jančura u soudu uspět? Jako je válka vedení politiky jiným způsobem, tak soud je vedení konkurence také jiným způsobem. Jen velmi těžko lze předjímat, jak může soud cenovou bitvu posoudit. Je to boj obrovského kapitálu firmy FlixBus s menším kapitálem Student Agency. Strategie FlixBusu, který při vstupu na trh nasadil velmi nízké ceny, není nijak neobvyklá. Při svém nástupu ji uplatňovala i sama Student Agency, teď se to obrací.

Šéf Student Agency kontruje tím, že zatímco on držel podnákladové ceny při vstupu na trh krátkodobě, u FlixBusu se má jednat o dlouhodobou strategii.

Tohle musí vzít soud v úvahu, neměl by snadné rozhodování. Každopádně FlixBus je kapitálově velice silná skupina, a pokud by nedošlo k zásahu soudu nebo Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tak může zůstat na podnákladových cenách ještě dlouho. Ceny se dřív či později vrátí k reálu, přičemž když si koupíte jízdenku s předstihem, získáte nejlevnější cenu.

Čím později objednáte jízdenku, tím víc se bude cena blížit běžným hodnotám. Je tu jasně daná konkurence, dlouhodobě není možné jezdit s podnákladovými cenami. Český autobusový trh je zajímavý, máme tu volný prostor pro komerční linky. Pro FlixBus je to lákavý trh, jsme ve středu Evropy, vyplatí se mít tu filiálku.

Jak dlouho může RegioJet konkurovat tak agresivnímu soupeři?

Cenová válka ho výrazně poznamenala, nečekají ho jednoduché časy. FlixBus může uplatňovat nižší ceny celé měsíce.

Více na E15.cz 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1