Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Globus otevírá v Pardubicích první menší obchod, další vyroste na podzim v Praze

Globus otevírá v Pardubicích první menší obchod, další vyroste na podzim v Praze

Obchodní řetězec Globus otvírá v Česku první menší obchod Globus Fresh, dosud provozoval v tuzemsku 15 hypermarketů. Nová prodejna bude v Pardubicích na sídlišti Dubina, další pak vyroste v Praze.

Globus se vydal stejnou cestou jako Datart, IKEA či Tesco, které v centrech měst expanduje se svoji sítí večerek Žabka.

Plocha obchodu je 165 metrů čtverečních a bude zásobována z místního Globusu vzdáleného osm kilometrů. „V prodejně Globus Fresh v Dubině budou mít zákazníci k dispozici více než 180 položek od našich pekařů a řezníků,“ uvedla mluvčí Pavla Hobíková.

Další Globus Fresh se otevře zákazníkům na podzim v Praze. Prodejny nebudou vždy stejné, a to jak velikostí, tak sortimentem. „V Pardubicích jde o prostory bývalé samoobsluhy, ale příště to může být prostor po jiné provozovně,“ dodala Hobíková.

Malé městské prodejny otvírá také řetězec s elektronikou Datart, nyní jich má už pět a další plánuje. „V tuto chvíli vyjednáváme v dalších lokalitách po Praze, po prázdninách chceme otevřít další městské prodejny,“ řekla ČTK mluvčí Iva Pavlousková. Zákazníci si podle ní malé prodejny velmi oblíbili.

„Hlavní důvod představení konceptu malých městských prodejen byl, abychom byli zákazníkům blíže a nemuseli za námi pokaždé jezdit do obchodních center. Malé městské prodejny proto otevíráme na frekventovaných místech v centrech měst, naopak obchodní centra bývají stranou,“ dodala Pavlousková.

Také řetězec Tesco plánuje expanzi své sítě malých obchodů Žabka do větších měst mimo Prahu a hledá nové franšízanty a prostory pro své obchody. V prvním pololetí otevře minimálně další dvě prodejny. „Samozřejmě se nespokojíme jen s těmito a neustále vyhledáváme další vhodné lokality,“ uvedl nedávno generální manažer sítě prodejen Žabka Radim Lunda.

I nábytkářský řetězec IKEA jde cestou menších prodejen a v létě otevře na pražském Václavském náměstí nový obchod - tzv. pop-up studio o ploše 800 metrů čtverečních, jehož hlavním cílem bude inspirovat zákazníky. Expozice bude zaměřena na obývací pokoje.

Diskonty Lidl zase chtějí oproti minulosti otvírat nové prodejny v obchodních centrech a nových developerských projektech bytových nebo obchodně-administrativních komplexů. „Pokud to místní podmínky vyžadují, jsme ve vysoce frekventovaných lokalitách velkých měst schopni provozovat prodejny od velikosti prodejní plochy 450 m2,“ uvedla mluvčí Zuzana Holá.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1