Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

„Hamburk už moc nepotřebujeme. Jezdíme do Antverp,“ říká český rejdař Lukáš Hradský

„Hamburk už moc nepotřebujeme. Jezdíme do Antverp,“ říká český rejdař Lukáš Hradský

Ještě před deseti lety bylo povídání s českými rejdaři plné nářků nad nesplavností českého Labe a neschopností státu vystavět potřebné zdymadlo u Děčína. Nyní se zásadní téma sice nevytratilo, říční byznys ale mezitím vybujel jinde. „Máme třeba smlouvy na přepravu do Rotterdamu, na Rýnu je splavnost celoroční,“ říká Lukáš Hradský, jehož společnost Evropská vodní doprava – Sped se plaví většinou po západoevropských řekách a kanálech.

Stát má velké plány s takzvanými českými přístavy v Hamburku, chce tam mimo jiné zbudovat zázemí pro vás rejdaře. Je Hamburk pro české zboží stále branou do světa?

To platilo hlavně za socialismu, od té doby se hodně změnilo. Nyní se v českých přístavech, pokud jsem správně informován, žádná činnost neodehrává. Pokud jde o lodní dopravu, většina zboží směřuje mimo Hamburk, my jezdíme především na Mittellandkanal a do zemí Beneluxu, do přístavů, jako jsou Antverpy. Do Hamburku vozíme fakticky jen nadměrné náklady, které se nevejdou pro svou výšku pod mosty na kanál.

Čím to je?

Struktura obchodu se velmi změnila především po vstupu do Evropské unie. Díky uvolnění bariér se obchodníci rozptýlili do všech přístavů, není nutné, aby se koncentrovali v Hamburku jako v minulosti. Navíc od našich zákazníků znějí hlasy, že Hamburk je mnohem dražší než třeba zmíněné Antverpy. Frekvence odplouvajících námořních lodí je přitom v Antverpách zřejmě větší.

Kdyby se tedy stát území v Hamburku zbavil, nebyla by to pro vás velká škoda?

Nyní by nám to určitě nechybělo. Přesto by si republika měla příležitosti v Hamburku uchovat, případně vylepšit. Proudy zboží se totiž mohou kdykoli změnit. Problém je v tom, že umístění těch takzvaně českých přístavů už není pro dnešní dobu zcela vhodné. Jsou tam nízké mosty, takže říční lodě s většími kusy nemají šanci. A námořní lodě už vůbec ne. Takže bych spíše usiloval o to, aby se to území vyměnilo za jiné, které má blíže k 21. století.

Blíže k moři?

Ano, může se stát, že se jednoho dne labská vodní cesta plnohodnotně splavní, a pak by bylo dobré mít na Labi v Hamburku vlastní kontejnerový terminál. Celá řada zákazníků má navíc problémy s nestálou splavností řeky a se skladováním velkých a těžkých kusů. Hamburk by se možná dal v některých případech využít k uskladnění a případné kompletaci takovýchto zásilek. V každém případě by ale hamburské území muselo mít přístup pro námořní lodě.

CELÝ ROZHOVOR SI PŘEČTETE NA E15.CZ

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744