Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Hledá se podnikatel roku. Máte poslední šanci přihlásit se do prestižní soutěže

Hledá se podnikatel roku. Máte poslední šanci přihlásit se do prestižní soutěže

Už jen pár dní zbývá do uzávěrky nového kola pretižní soutěže EY Podnikatel roku, které je INFO.CZ mediálním partnerem. Český vítěz bude reprezentovat zemi na tradičním světovém finále v Monte Carlu, které patří k vrcholům celého roku monackého knížectví.

Svého favorita můžete nominovat do soboty 21. října 2017, když vyplníte nominační formulář. Pokud sami podnikáte a máte pocit, že můžete ve velké konkurenci obstát, neváhejte a pošlete přihlášku. 

V loňském roce v Česku zvítězil zakladatel a spolumajitel společnosti Tescoma Petr Chmela, který bude letos předsedat porotě, jež vybere na jaře příštího roku nejlepšího podnikatele roku 2017. 

Porotu soutěže zajímají nejen hospodářské výsledky, ale především výjimečný podnikatelský příběh. Soutěží se v kategoriích EY Podnikatel roku České republiky, EY Technologický podnikatel roku, EY Začínající podnikatel roku a EY Společensky prospěšný podnikatel roku. 

„Letos po osmnácté hledáme inspirativní příběhy českých podnikatelů. Mnoho začínajících i zavedených podnikatelů se často ptá, jak uspět. Nápadem, znalostí trhu a zákazníků nebo dravostí? Jedním z důležitých aspektů úspěchu je motivace. Dokáže nastartovat rozjezd podnikání i dát nový impuls těm, kteří se po letech dostávají do stereotypu,“ vyzývá Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a v části regionu střední a jihovýchodní Evropy. 

Podobný příběh nabídl i Chmela, jehož výrobky má doma patrně většina českých domacností. Jeho značka Tescoma ovšem boduje i za hranicemi. "„Také se vám stalo, že vaše touhy a sny se ztělesnily v úplně jiné formě, než jste očekávali? Třeba můj sen žít muzikou mě dovedl k podnikání. To potvrzuje slova klasika, že cesta je cíl. Milníky na ní mohou být nečekaně překvapivé, dobrodružné a kreativní. Mám takový život rád. I když poctivě musím přiznat - ani v nejmenším jsem netušil, že má angažovanost v soutěži EY Podnikatel roku mě dovede až do Monte Carla. Upřímně si této pocty vážím ," řekl při příležitosti zahájení dalšího ročníku soutěže.

V současné době se EY Podnikatel roku jako jediná světově uznávaná soutěž svého druhu pravidelně vyhlašuje již ve více než padesátce zemí na šesti kontinentech. V loňském ročníku soutěže EY Podnikatel roku dorazilo jen v České republice přes 450 nominací. Celkově bylo v tuzemsku přihlášených 75 podnikatelů z 66 firem. Mezi přihlášenými bylo 10 žen podnikatelek. Součet obratů podniků a společností loňských soutěžících činil 46,1 miliardy korun.V celosvětovém klání v monackém Monte Carlu získal letos titul EY Světový podnikatel roku Kanaďan Murad Al-Katib z AGT Food and Ingredients Inc., jehož společnost patří mezi největší řetězce zásobující celý svět čočkou, cizrnou a hrachem.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1