Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Home Credit spadl do ztráty 800 milionů. Pocítil čínský boj s úvěrovou bublinou

Home Credit spadl do ztráty 800 milionů. Pocítil čínský boj s úvěrovou bublinou

Skupina Home Credit vykázala v letošním prvním čtvrtletí ztrátu 31 milionů eur (zhruba 800 milionů Kč), když ve stejném období loni měla zisk 80 milionů eur (asi 2,1 miliardy Kč). Důvodem byl zejména turbulentní vývoj na trhu spotřebitelských úvěrů v Číně a změna tamního regulatorního prostředí. Firma, která je součástí skupiny PPF a poskytuje spotřebitelské úvěry ve střední a východní Evropě, Asii a USA, to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Objem nově poskytnutých úvěrů skupinou Home Credit stoupl letos o 2,6 procenta na 4,4 miliardy eur (114 miliard Kč). Bez započtení Číny činil růst 28,4 procenta. Na posilování tržních pozic skupiny se podílely Filipíny s meziročním nárůstem nových úvěrů o 150 procent, Indonésie rostla o 130 procent a Indie zvýšila objemy o 110 procent. Nové úvěry v Rusku rostly meziročně o 13 procent.

"S ohledem na přehřívající se úvěrový trh v Číně, kde regulátor zasáhl proti vznikající kreditní bublině, zaujal Home Credit obezřetnou pozici a cíleně snižoval objemy nových úvěrových obchodů v této zemi o 11,6 procenta v meziročním srovnání," uvedla firma. Skupina je přesvědčena, že v nadcházejících čtvrtletích dosáhne rychlého oživení finančního výkonu na čínském trhu. Důvěru v základy byznysu Home Creditu v Číně zdůraznily mimo jiné dvě úspěšné emise dluhopisů, dodala firma.

Kvalita úvěrového portfolia Home Creditu se v prvním čtvrtletí zhoršila, podíl úvěrů po splatnosti stoupl na 8,2 procenta ze 6,9 procenta na konci roku 2017. Provozní zisk skupiny vzrostl meziročně o 40 procent na 952 milionů eur.

Prodejní síť v kamenných obchodech vzrostla po celém světě o 95.000 míst na více než 403.000. Nadále rychle pokračoval rozvoj online distribuce. V Rusku stouply prodeje online v porovnání s koncem roku 2017 o 13,4 procenta, v Číně o 14 procent, na Filipínách o 19 procent a v Indonésii o 80 procent. Počet aktivních klientů, tedy těch, kteří splácejí úvěr, vzrostl meziročně o 23,4 procenta na 29 milionů.

Home Credit, založený v roce 1997 v Česku, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, Společenství nezávislých států a Asii.

Majoritním vlastníkem (88,6 procenta) je PPF, jedna z největších investičních skupin ve střední a východní Evropě. Hlavním majitelem PPF je nejbohatší Čech Petr Kellner. Minoritním akcionářem Home Creditu (11,4 procenta) je investiční holdingová společnost EMMA OMEGA vlastněná Jiřím Šmejcem.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1