Články odjinud

Indie chtěla prodat rodinné stříbro. Místo toho přišlo fiasko, předlužené aerolinky nikdo nechce

Indie chtěla prodat rodinné stříbro. Místo toho přišlo fiasko, předlužené aerolinky nikdo nechce

Měl to být velkolepý prodej významné státní společnosti s nedozírným potenciálem, stalo se z toho však ekonomické fiasko. Indické vládě se nepodařilo sehnat ani jednoho potenciálního investora, který by měl zájem o vstup do národní letecké společnosti Air India. Dost možná i proto, že vláda po zájemcích žádala, aby si nový majitel přisvojil rovněž dluhy společnosti ve výši 5 miliard dolarů.

Prodej Air India byl pro indickou vládu jednou z hlavních ekonomických priorit letošního roku. Nyní přišlo fiasko. Jak vyplynulo z již jednou posunuté uzávěrky přihlášek na konci tohoto týdne, předluženou leteckou společnost nikdo nechce, píše zpravodajský server CNN

„Byli jsme informováni naším transakčním poradcem o tom, že žádná společnosti o strategickou investici do Air India neprojevila zájem,“ přiznal na twitteru indický úřad pro civilní letectví.

Nezájem investorů však rozhodně neznamená, že by pro ně indické národní aerolinky nebyly lákavým cílem. Air India má v miliardové zemi 17procentní podíl na mezinárodních letech a během loňského roku přepravily aerolinky 19 milionů pasažérů. Analytici navíc očekávají, že indický letecký trh se během deseti let stane třetím největší na světě. Problém byl v nesmyslně přísně nastavených podmínkách prodeje. Přitom je především v zájmu vlády, aby se vhodný ženich pro problémové aerolinky našel co nejrychleji.

Nastavené podmínky transakce tomu však neodpovídaly. Vláda požadovala, aby nový vlastník 76procentního podílu společnosti převzal i podstatnou část dluhu firmy – pět z celkových sedmi miliard dolarů. Letecké centrum pro asijsko-pacifický region (CAPA) navíc upozornilo, že firma během příštích dvou let vytvoří ztrátu dalších dvou miliard dolarů. Mezi podmínkami pak bylo i to, že Air India musí zůstat samostatnou značkou a její operace tak tak nemohou být rozředěny do jiných aerolinek či nutnost investice v součinnosti s lokálním partnerem, který by měl ve společném podniku většinový podíl. Když pak aerolinky IndiGo vyjádřily předběžný zájem o mezinárodní lety firmy, vláda tento návrh odmítla - chce se zbavit aerolinek v jednom balíku.

Analytici se nicméně shodují, že vláda nejspíše bude muset nabídku prodeje učinit pro investory podstatně lákavější. V opačném případě totiž riskuje podobný scénář, jako v roce 2012. Tehdy vláda musela do aerolinek nalít 4.5 miliardy dolarů, aby zachovala jejich provoz.

„Pokud se nyní nepodaří divestici uskutečnit, tak aerolinky nejspíše budou muset ukončit činnost. Tedy pokud vláda nebude chtít použít další peníze daňových poplatníků na záchranu firmy,“ uvedla v prohlášení CAPA.

 

 

Články odjinud