Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Lidl zvýší nástupní mzdu o pětinu, chce být nejatraktivnějším zaměstnavatelem v oboru

Lidl zvýší nástupní mzdu o pětinu, chce být nejatraktivnějším zaměstnavatelem v oboru

Řetězec Lidl plánuje zvýšení mezd. Pro jeho konkurenci na venkově to ale bude podle personalistů znamenat velký problém, protože na další růst platů nemají peníze. Prodavačkám a pokladním v Lidlu se od března zvýší nástupní mzda o pětinu na 28.000 Kč, v Praze na více než 29.000 korun. Stejným tempem porostou platy současných zaměstnanců. Průměrná mzda v Česku činí 29.050 korun.

Podle generálního ředitele personální agentury McROY Tomáše Surky se dá očekávat, že i další obchodníci budou navyšovat mzdy, aby zabránili odlivu svých zaměstnanců ke konkurenci, byť neočekává, že by bylo takto razantní. Některé společnosti mohou tento nárůst promítnout také do cen, byť na trhu je velmi silné konkurenční prostředí. Velký problém to může znamenat spíše pro menší prodejny, které již nyní mají problém s tím, že si vyšší mzdy nemohou dovolit, a často proto tyto prodejny zejména na venkově končí a zavírají, dodal ředitel.

Podle Odborového svazu pracovníků obchodu (OSPO) nyní činí průměrná mzda prodavaček 16.500 až 17.000 korun, což se ovšem liší řetězec od řetězce. Jak budou na krok Lidlu reagovat ostatní řetězce, je otázka, neboť v minulém období už mzdy razantně navyšovaly. Pokud jde o zkrácené úvazky, za zásadní považuji, aby byly dobrovolné. V opačném případě snižují mzdy, což samozřejmě pozitivní není, řekla ČTK předsedkyně odborového svazu Renáta Burianová.

Šéf Lidlu Pavel Stratil uvedl, že firma chce být nejatraktivnějším zaměstnavatelem v oboru. "To znamená volbou číslo jedna pro ty nejlepší. Výborné ocenění velmi náročné práce přitom považujeme za základ, proto jsme se rozhodli pro další krok," uvedl Stratil.

Lidl je nejziskovější řetězec v ČR. Ve finančním roce 2015/2016 vykázal rekordní zisk před zdaněním čtyři miliardy korun, meziročně o 55 procent více. Tržby společnosti stouply o 14 procent na 38,3 miliardy korun. Tržby největšího tuzemského obchodního řetězce Kaufland klesly ve finančním roce 2016/2017, který trval od začátku března 2016 do konce února 2017, o dvě procenta na 57 miliard korun. Zisk společnosti před zdaněním se snížil o pět procent na 1,97 miliardy korun. Kaufland, který stejně jako Lidl patří do německé maloobchodní skupiny Lidl & Schwarz-Gruppe, vstoupil na tuzemský trh v roce 1998. Nyní zaměstnává v ČR zhruba 12.000 zaměstnanců.

Mezi největší potravinářské řetězce patří v ČR dále Albert, Tesco, Lidl či Penny Market. Tržby obchodního řetězce Albert v Česku v roce 2016 stouply na 49,6 miliardy korun. Společnost dosáhla zisku 3,8 milionu Kč.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1