Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Mall Group jedná o koupi Košík.cz, chce se stát jedničkou online nákupu potravin

Mall Group jedná o koupi Košík.cz, chce se stát jedničkou online nákupu potravin

Internetová služba Košík.cz, která se zabývá internetovým prodejem a dovozem potravin, se pravděpodobně stane součástí společnosti Mall Group. Internetový koncern si akvizicí klade za cíl stát se jedničkou na českém trhu. Ve svém portfoliu totiž provozuje také konkurenční službu Koloniál, propojení služeb by tak mělo přinést nové možnosti expanze podnikání.

 
 

„Vstup nového partnera je další logický krok, který potvrzuje pozitivní období, ve kterém se Košík.cz nachází,“ vysvětluje Jakub Šulta, ředitel služby Košík.cz, která v současnosti roste dvojciferným tempem.

Podle Jana Jírovce z Mall Group má Košík.cz ze všech společností na českém trhu největší potenciál, proto se společnost pro jeho akvizici rozhodla. Mall Group by po dokončení vstupu mela v Košíku držet i manažerskou kontrolu s podporou dosavadních partnerů v podobě skupiny PPF a Daniela Křetínského s Patrikem Tkáčem.

Podle Šulty z Košík.cz bude znamenat propojení firem jak lepší služby pro zákazníky, tak dodavatele. „Z hlediska logistiky dává smysl tyto firmy sloučit do jednoho centrálního skladu, převzít z obou provozů to nejlepší a udělat jednu funkční platformu, která zajistí zvýšení kvality služeb pro jejich zákazníky,“ říká Jiří Klenk, obchodní šéf poradenské firmy 108 Agency, která zajišťovala sklady pro obě společnosti.

Více si přečtěte na webu E15.cz.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1