Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Metrostav na Islandu postaví tunel za miliardu. Spolyká 74 kilometrů kabelů

Metrostav na Islandu postaví tunel za miliardu. Spolyká 74 kilometrů kabelů

Největší české stavební společnosti Metrostav se podařilo na Islandu získat zakázku na výstavbu téměř šestikilometrového silničního tunelu. Kromě podzemní stavby vybuduje mezi dvěma fjordy ještě most a zhruba osmikilometrový úsek silnice. V soutěži česká firma porazila šest konkurentů, kteří měli o zakázku rovněž zájem. Tunely místní obyvatelé potřebují, protože v zimním období jsou běžné cesty uzavřené.

„Předpokládáme, že stavbu zahájíme už letos v květnu a skončíme v září 2020,“ uvedl manažer Metrostavu Aleš Gothard, který připravoval nabídku do tendru. Stavbaři plánují, že každý měsíc postoupí při stavbě o 280 metrů.

Hodnota zakázky je 1,3 miliardy českých korun. Na Metrostav připadne osm set milionů. Zbytek bude inkasovat místní partner, s nímž Češi projekt uskuteční. Stavba spolyká přes sedmnáct tisíc metrů krychlových betonu a 74 kilometrů elektrických kabelů. Nová komunikace v severozápadní části ostrova bude vznikat v typické severské pustině. Pro Metrostav to ale nové prostředí nebude. Dva tunely již na Islandu v minulých letech postavil.

„Věříme, že geologické podmínky budou pro ražby příznivější než u předchozích tunelů,“ dodal Gothard z Metrostavu. Kromě náročného podloží se tam stavbaři museli potýkat také s extrémními klimatickými podmínkami a obtížnou logistikou. Zažily také situaci, kdy se do raženého tunelu začala masivně proudit ledová voda.

Zakázkami v cizině se česká společnost snaží řešit všeobecný nedostatek zakázek na dopravní stavby v České republice. Kromě Islandu se Metrostav úspěšně uchytil také na dalších severských trzích. Firmě se daří vítězit v tendrech ve Finsku, v Norsku a ve Švédsku. U polských sousedů staví dálnici poblíž Gdaňsku. Dopravní stavby buduje Metrostav rovněž v Německu. V roce 2013 společnost dokonce koupila rakouskou firmu BeMo Tunnelling zaměřenou na tunelové a další podzemní stavby.

Text vyšel na webu E15. Další zprávy ze světa byznysu a ekonomiky čtěte zde.

720p 480p 360p 240p
Podívejte se, jak u Ejpovic vzniká nejdelší železniční tunel v Česku, razí ho obří štít Viktorie a díly se skládají jako lego.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744