Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nový rekord. Česko loni vyrobilo přes 1,3 milionu aut

Nový rekord. Česko loni vyrobilo přes 1,3 milionu aut

Tuzemská výroba osobních aut v loňském roce vzrostla meziročně o osm procent na rekordních 1,344 milionu vozů. Rostli všichni tři tuzemští výrobci. Nejvíce, o 12,5 procenta, zvýšila produkci Škoda Auto. Na setkání s novináři to uvedl nový prezident Sdružení automobilového průmyslu a člen představenstva Škody Bohdan Wojnar.

Tuzemské závody Škody Auto loni vyrobily 765 171 vozů, nošovická automobilka Hyundai rostla o pět procent na 358 400 vyrobených vozů a kolínská TPCA zvýšila produkci o necelé jedno procento na 220 611 aut. Podle Wojnara se zejména Škoda a Hyundai v minulém roce dostaly na hranici svých stávajících výrobních kapacit.

Export českých výrobců aut se loni zvýšil o 8,6 procenta na 1,6 milionu vozidel. Domácí prodej stoupl o čtyři procenta na 104 163 vozů.

"Nikdo nepočítá s tím, že tempa růstu mohou být i nadále tak vysoká, ne-li dvouciferná. Těch osm procent bude těžké překonat," uvedl Wojnar. Zvýšení by se podle něj letos mohlo pohybovat kolem pěti procent. Vedle kapacitních omezení bude záležet i na vývoji na jednotlivých trzích.

Výroba nákladních aut reprezentovaná kopřivnickou Tatrou se zvýšila o 56 procent na 1326 vozidel. Produkce autobusů klesla o tři procenta na 4388 vozidel. Nejvíce vyrobila společnost Iveco Bus s produkcí 3885 vozů, druhý SOR měl produkci 454 autobusů a KH Motor Centrum 49 vozů. Výroba motocyklů v týnecké Jawa Moto se v loňském roce snížila o 29 procent na 1228 strojů.

Produkce přípojných vozidel se zvýšila o pět procent na 24.690 přívěsů a návěsů všech kategorií.

Podle hlavního ekonoma Komerční banky Jana Vejmělka právě díky úspěchům automobilového segmentu zaznamenal v loňském roce český průmysl růst o zhruba čtyři procenta. V dalších průmyslových sektorech situace tak růžová nebyla.

"Letošní rok bude znamenat další posunutí historického maxima. Růst automobilového průmyslu totiž bude letos pokračovat, i když tempo růstu bude zhruba poloviční. Zatímco loni rostl automobilový sektor zhruba dvakrát rychleji než sektor jako celek, letošní rok již díky patrnému nasycení poptávky bude ve znamení sbližování temp růstu automobilové produkce a celkové průmyslové výroby. Její růst pro rok 2017 očekáváme ve výši 4,2 procenta," dodal.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744