Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Podnikatelem roku Olomouckého kraje je Jiří Žák, majitel farmaceutické společnosti FARMAK

Podnikatelem roku Olomouckého kraje je Jiří Žák, majitel farmaceutické společnosti FARMAK

Vítězem soutěže EY Podnikatel roku 2017 Olomouckého kraje se stal Jiří Žák, manažer a majitel společnosti FARMAK, a.s., která se zabývá výrobou a prodejem aktivních farmaceutických ingrediencí. Vítěze vyhlašuje společnost EY pod záštitou hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka.

„Jsem dojatý, toto ocenění je oceněním celé firmy a všech mých spolupracovníků, kteří se mnou FARMAK dvacet pět let budují,“ sdělil Jiří Žák.

Jméno držitele titulu EY Podnikatel roku 2017 České republiky bude spolu s vítězi v dalších kategoriích vyhlášeno 27. února 2018 v Praze. Nejvíce kandidátů na celostátní titul má letos hlavní město Praha a Moravskoslezský kraj, následují Zlínský a Jihomoravský kraj. Vítěz z České republiky se zúčastní celosvětového finále, které se uskuteční 13. - 17. června 2018 v Monte Carlu.

„To, že už podvanácté udělujeme titul EY Podnikatel roku, není náhoda, ale důkaz, že v našem kraji žije spousta šikovných a podnikavých lidí. Jsem rád, že jim touto formou můžeme za jejich práci poděkovat,“ uvedl Ladislav Okleštěk, hejtman Olomouckého kraje.

Oficiálním vozem soutěže EY Podnikatel roku 2017 je BMW Group Česká republika. Partnery soutěže jsou společnosti Raiffeisenbank a Swiss Life Select. Hlavním spoluorganizátorem je deník MF DNES a iDNES.cz. Hlavním mediálním partnerem je Česká televize, mediálními partnery soutěže jsou magazín Forbes a zpravodajský portál Info.cz. Soutěž podporují agentura CzechInvest a organizace Ashoka. Image partnerem projektu je společnost Marco Mirelli. Soutěž se koná pod záštitou Hospodářské komory České republiky. Partnerem regionálního kola soutěže EY Podnikatel roku 2017 Jihomoravského kraje je JIC (Jihomoravské inovační centrum), zájmové sdružení pro podporu podnikání.

Držitelé titulu EY Podnikatel roku Olomouckého kraje

2006: Miroslav Študent, SIWATEC

2007: Zdeněk Černý, BIOMAC

2008: Libor Suchánek, SULKO

2009: Josef Pavlík, HOPAX

2010: Pavel Holubář, SHM

2011: Jiří Mencl, SEV Litovel

2012: Josef Žáček, Česko-slezská výrobní

2013: Cyril Svozil, FENIX Trading, s.r.o.

2014: David Dostál, PAPCEL, a.s.

2015: Petr Gross, Ing. Petr Gross s.r.o.

2016: Pavel Koutný, Koutný spol. s r.o.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1