Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Podvodníci prodávali přes sociální sítě padělky značkového zboží. Můžete je doma mít i vy

Podvodníci prodávali přes sociální sítě padělky značkového zboží. Můžete je doma mít i vy

Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila prodej padělků přes internet, konkrétně kabelky Louis Vuitton, textilního zboží ochranné známky Adidas a zboží označené ochrannou známkou Michael Kors. ČTK to dnes sdělila mluvčí ČOI Ivana Divišová. Pražští a středočeští inspektoři provedli kontrolu zaměřenou na nabídku a prodej zboží přes internet a sociální sítě Facebook a LetGo na základě podnětů spotřebitelů na začátku května.

Padělky zboží Michael Kors zjistila ČOI při kontrole nabídky přes aplikaci LetGo, kdy prodávající byl uveden pod jménem Mája Suchá. Byly objednány tři kusy zboží, celková cena originálních výrobků činila 26 000 Kč. Při následné schůzce za účasti policie bylo zboží zajištěno. „Kontrolou bylo zjištěno, že prodávající osoba nevlastní žádné živnostenské oprávnění. Řešení porušení zákona dále probíhá,“ uvedla mluvčí.

Padělek kabelky Louis Vuitton inspektoři odhalili na internetové stránce www.sbazar.cz/luxurious07 a padělané textilní zboží ochranné známky Adidas na www.cz.flame-fashion.com.

Při čtvrté kontrole zjistili inspektoři porušení zákona o ochraně spotřebitele spočívající v nesprávném značení textilních výrobků nabízených spotřebiteli k prodeji. Prodávající komunikoval přes Facebook a telefon, zboží ale prezentoval také na adrese Opletalova 35, Praha 1. Bez objednání předem se však do showroomu nelze dostat, upozornili inspektoři.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1