Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Pořádně žhavý marketingový tah. Plamenomety od Muska jdou na dračku

Pořádně žhavý marketingový tah. Plamenomety od Muska jdou na dračku

The Boring Company, společnost Elona Muska skutečně začala prodávat plamenomet, který se objevil na webu před pár dny a působil spíše jako vtip. Primárně jde o marketingový předmět, který tak trochu vystihuje šílené nápady zakladatele PayPalu, Tesly nebo SpaceX.

Na webu firmy lze předobjednat jeden kus za 500 dolarů, v přepočtu tedy něco přes deset tisíc korun. Přičíst je však třeba i daň. Za 20 dolarů lze potom pořídit pro případy nouze i hasicí přístroj s logem firmy.


O skutečný plamenomet samozřejmě nejde, ten by musel být kvalifikován jako zbraň. V tomto případě jde o upravenou airsoftovou pušku, do níž je namontován obvyklý stavební propan-butanový hořák třeba pro práci s izolací.
„Plamenomet je strašně špatný nápad. Určitě si ho nekupujte. Pokud tedy nemáte rádi zábavu,“ zveřejnil Musk na svém twitterovém účtu, kde také zavtipkoval, že plamenomet zaručeně ochrání v případě zombie apokalypsy a rozproudí každý večírek. 

Say hello to my little friend …

Příspěvek sdílený Elon Musk (@elonmusk),Led 27, 2018 v 4:42 PST


Pokud máte o tuhle podivnost zájem, rozhodně si pospěšte. The Boring Company jich prodá 20 tisíc, přičemž minimálně třetina se vyprodala několik hodin po spuštění předobjednávek.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1