PPF převezme Škodu Transportation ihned po souhlasu antimonopolního úřadu. Podnik čeká na pomoc | info.cz

Články odjinud

PPF převezme Škodu Transportation ihned po souhlasu antimonopolního úřadu. Podnik čeká na pomoc

Investiční skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera převezme plzeňskou Škodu Transportation ihned poté, co transakci schválí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Vydání souhlasu by nemělo trvat dlouho. Vzhledem k tomu, že oborové překrytí je minimální, neměl by být na antimonopolním úřadu žádný problém, a mohlo by to trvat dva až tři měsíce, řekl dnes ČTK předseda dozorčí rady strojírenské skupiny Škody Transportation Tomáš Krsek. Žádost tam podle něj podají oba subjekty společně velmi rychle.

Zatím se nepočítá se žádnými změnami v továrně. „Všechno je na novém vlastníkovi až po takzvaném closingu, tedy po souhlasu ÚOHS a po finalizaci transakce,“ uvedl Krsek. Smlouva mezi kupujícím a prodávajícím je podepsaná, ale nabude účinnosti po souhlasu ÚOHS. Teprve poté se stane PPF faktickým vlastníkem skupiny Škoda Transportation.

Podle Krska by měly strojírny s novým stoprocentním vlastníkem zachovat dosavadní výrobní program i počet zaměstnanců. „Smyslem, proč PPF investovala do firmy, je určitě rozvíjet firmu, takže určitě bude rozvoj firmy dále pokračovat,“ uvedl. Krsek chápe PPF jako stabilního a dlouhodobého vlastníka. „Je to finančně silná skupina, která je určitě schopná Škodě Transportation pomoci,“ řekl.

Krsek se nedomnívá, že by kontakty PPF, například v politice, ekonomice i v zahraničí, mohly strojírnám pomoci více, než se to dařilo současnému managementu skupiny. „Nemyslím si, že je to o kontaktech v politice. Ten byznys je primárně o kvalitě výrobků. A pro tu je samozřejmě důležitá finanční stabilita, ale pak je to primárně o schopnosti firmy produkovat kvalitní výrobky,“ uvedl Krsek. Možné průniky na zahraniční trhy nebyly předmětem debaty o akvizici. K otázce, zda si nový vlastník ponechá současný management, Krsek uvedl, že věří, že PPF přesně věděla, do jakého oboru vstupuje, a má to dobře rozmyšlené. „Takže neočekávám, že by z tohoto pohledu vznikl jakýkoliv problém,“ dodal.

Zájem o Škodu Transportation měl více než rok největší výrobce kolejových vozidel na světě, Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) z Číny. Na začátku listopadu pak česká média přišla s informací, že Škodu koupí Energetický a průmyslový holding miliardáře Daniela Křetínského.

Následné jednání s PPF bylo velmi rychlé. K otázce, zda byla prodejní cena srovnatelná s tou, kterou nabídl holding EPH, Krsek řekl, že „pokud by nebyla srovnatelná, tak bychom to neprodali“. Média považují koupi odhadovanou na více než deset miliard korun za jeden z největších obchodů roku. Součástí transakce je i závazek PPF poskytnout Škodě provozní úvěr na financování nezbytných potřeb společnosti.

Český vlastník má podle Krska určitě výhodu z pohledu zachování klíčových aktivit v České republice. V tom je jeho benefit vyšší než třeba u možného čínského vlastníka.

Skupina Škoda Transportation je podle Krska na příští léta zakázkově naplněná. „A firma funguje a běží výborně,“ dodal. Letošní odhady hospodaření strojírny neuvedly.

Skupina Škoda Transportation s více než 5300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Vyrábí tramvaje, příměstské elektrické vlaky, lokomotivy, soupravy metra, trolejbusy nebo elektrobusy. Skupina PPF působí v bankovnictví a finančních službách, telekomunikacích, biotechnologiích, pojišťovnictví, nemovitostech a zemědělství. Je aktivní v Evropě, Rusku, Asii i Severní Americe. Skupina podle své mluvčí vlastnila k polovině letošního roku aktiva dosahující téměř 35 miliard eur a celosvětově zaměstnávala 155.000 lidí, z toho v ČR téměř 9000 zaměstnanců.

 
Přejít na homepageVíce z kategorie

Články odjinud