Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

PPF se daří. Loni ztrojnásobila čistý zisk a vydělala téměř 30 miliard korun

PPF se daří. Loni ztrojnásobila čistý zisk a vydělala téměř 30 miliard korun

Skupina PPF v roce 2016 ztrojnásobila čistý zisk na 29,7 miliardy korun (1,1 miliardy eur), z čehož více než třetinu vytvořily jednorázové operace. O rok dříve vydělala 9,5 miliardy Kč (352 milionů eur). Celková aktiva skupiny vzrostla proti roku 2015 o čtvrtinu na 729 miliard Kč (27 miliard eur). PPF, kterou ovládá nejbohatší Čech Petr Kellner, to dnes sdělila ČTK.

"V loňském roce jsme zaznamenali výrazný nárůst hlavních finančních ukazatelů, a to zejména díky expanzi Home Creditu v Asii a stabilizaci na ruském trhu. Pozitivní výsledky vykazují opět naše české banky, PPF banka i Air Bank, i strategické telekomunikační aktivum, infrastrukturní společnost CETIN. Rok 2016 byl rokem investic do inovativních projektů, vyhledávání nových obchodních příležitostí, ale také rokem, kdy jsme část aktiv úspěšně prodali, například Eldorado v Rusku nebo některé realitní projekty," komentovala výsledky finanční ředitelka skupiny PPF Kateřina Jirásková.

Skupina PPF investuje do řady odvětví od bankovnictví a finančních služeb přes telekomunikace, pojišťovnictví, nemovitosti, zemědělství až po biotechnologie. Působí v Evropě, Rusku, Asii a USA. V ČR vedle akvizice v telekomunikacích působí PPF v oblasti bankovnictví a finančních služeb, v realitách či biotechnologiích.

 

 

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1