Průmyslové turné GDELS nabídlo českým firmám miliardové zakázky

Prezentace klienta

Po celý minulý týden vysocí manažeři skupiny General Dynamics European Land Systems (GDELS) cestovali po několika českých krajích, aby se setkali s představiteli různých českých státních i soukromých průmyslových podniků a jednali s nimi o možné budoucí spolupráci.

Mezinárodní tým společnosti GDELS, předního evropského výrobce pozemní vojenské a speciální techniky i systémů, který je součástí americké skupiny General Dynamics Corporation, v druhém červencovém týdnu podnikl pracovní cestu po několika lokalitách České republiky, aby se setkal se zástupci významných českých firem. Během tohoto průmyslového turné přední manažeři GDELS hledali partnery mezi soukromými i státními průmyslovými podniky pro program výroby, vývoje a dodávek pásových obrněných vozidel ASCOD 2 i pro další projekty v oblasti kolových obrněných vozidel a mostních vozidel. Proto byli v týmu GDELS zastoupeni nákupčí ze všech poboček evropského koncernu. Vozidla ASCOD 2 společnost GDELS plánuje nabídnout české armádě v rámci připravovaného výběrového řízení na nástupce končících vozidel BVP-2 ve výzbroji AČR. 

Obrněnec ASCOD 2 už má české komponenty

Soutěž na nové bojové vozidlo pěchoty, nejdražší zakázka v historii Armády ČR s objemem cca 50 miliard Kč, se blíží, a zahraniční společnosti, které se hodlají tenderu účastnit, si předcházejí české průmyslové podniky. Právě zakázky pro české firmy budou jedním z významných kritérií při rozhodování, protože obrovský výdaj na nový zbraňový systém tak může mít pozitivní efekt na českou ekonomiku. Lídrem v průmyslové spolupráci mezi uchazeči je zatím společnost GDELS, která nabízí obrněnec ASCOD 2. Ten už totiž na rozdíl od konkurentů součástky vyrobené českým průmyslem obsahuje. Jedná se například o moderní přední i zadní světla, která vyvinula a vyrobila společnost Ray Service ze St. Města u Uh. Hradiště.

GDELS rozhodně není ve vztahu k českému průmyslu nováčkem. Na rozdíl od konkurentů má již z minulosti zkušenosti se zapojením českých firem do velkých projektů, konkrétně šlo například o výrobu a vývoj několika verzí kolového obrněnce Pandur II 8x8, v rámci kterého musela GDELS splnit offsetový závazek ve výši přes 18 miliard Kč. Právě v této výši dostaly české firmy díky projektu Pandur II 8x8 zakázky. Pro některé z nich se navíc jednalo o cennou referenci, která zvýšila jejich konkurenceschopnost na světových trzích. Proto zástupci GDELS v minulém týdnu během průmyslového turné navštívili například i VOP CZ, kde vedle vedení tohoto státního podniku jednali i s odborníky Vojenského technického ústavu a Vojenského výzkumného ústavu. Právě VOP CZ i státní technické a výzkumné ústavy se ve spolupráci s GDELS v minulosti podílely na programu Pandur II 8x8 pro českou armádu. Pokud by AČR vybrala v tenderu vozidlo ASCOD 2, bylo by v tomto případě na co navazovat.

U projektu nového bojového vozidla pěchoty pro Armádu ČR se firmy, které plánují účast ve výběrovém řízení, většinou prezentují jednoduchými v současnosti nezávaznými memorandy uzavíranými s různými českými firmami, jež obsahují klausule o případné spolupráci, pokud v soutěži uspějí se svým produktem. Přístup koncernu GDELS je ale jiný. Místo podepisování nezávazných dokumentů objela delegace manažerů GDELS z Německa, Rakouska, Španělska a Švýcarska během tří dnů od 10. do 12. 7. několik krajů a v každém místě vyjednávala hned s několika místními firmami. Po úvodních prezentacích a vzájemném představení manažeři GDELS absolvovali sérii individuálních jednání se zástupci českých firem. Některé podniky jim už byly známy díky spolupráci v minulosti, ovšem uvítali i možnost setkání s pro ně neznámými regionálními firmami, tak říkajíc na slepo. Tímto způsobem hledali nové možnosti spolupráce, seznamovali se schopnostmi českých firem, které projevily zájem o setkání a kooperaci, získali nové kontakty, a tím i základ pro pokračující komunikaci, jež se může stát základem pro nové obchodní vztahy.

Nejde jen o marketing, ale o konkrétní spolupráci

Martin Reischer, výkonný ředitel GDELS-Steyr, při návštěvě podniku Ray Service ve Starém Městě u Uherského Hradiště zdůraznil: „Naše návštěva zde ale i v dalších firmách v ČR není jen marketingovou záležitostí, jde nám o skutečné zakázky a projekty. Například Ray Service a Meopta a jejich zapojení do projektu Pandur II pro AČR, jsou důkazem obrovského přínosu GDELS pro firmy českého obranného průmyslu. A my si jich vážíme jako kvalitních a spolehlivých dodavatelů.“

Pro GDELS je spolupráce s lokálním průmyslem v zemích, kde plní zakázky pro národní armády, naprostou samozřejmostí. „Řídíme se zásadou mysli globálně a jednej lokálně,“ objasnil strategii průmyslové i obchodní spolupráce GDELS Jens Bauer, hlavní ředitel pro mezinárodní průmyslovou a obchodní spolupráci, při návštěvě pardubického kraje před zástupci kraje i místních firem. General Dynamics, do nějž GDELS jako evropská odbočka patří, je globálním hráčem na světovém trhu speciálních technologií, ale zároveň chce spolupracovat s lokálními partnery a přinášet do této spolupráce špičkové světové technologie a know-how.

General Dynamics zaměstnává na několika kontinentech 98 600 lidí. Jedním ze záměrů manažérů v americkém ústředí je právě i rozšiřování dodavatelského řetězce, což je šance pro český průmysl. I proto tým evropské odnože GDELS v minulém týdnu Česko navštívil. „Náš dodavatelský řetězec čítá celosvětově asi 4500 firem, od kterých GDELS nakupuje materiál a služby v řádech stovek milionů dolarů ročně, u General Dynamics jako celku jsou to desítky miliard dolarů. Mezi nimi jsou i významné české společnosti jako Meopta či Ray Service, a mohou mezi nimi být i další,“ vysvětlil Martin Reischer. Právě firma Ray Service je jedním z příkladů, jak GDELS zapojuje české subjekty do projektu ASCOD 2 ještě před vyhlášením tenderu na nová pásová vozidla pro AČR.

Jakub Gabriel, výkonný ředitel společnosti Ray Service, upřesnil: „Pro projekt ASCOD 2 jsme již dodali sofistikovaný systém vnějšího osvětlení, který svou intenzitu i barevnost automaticky přizpůsobuje okolnímu prostředí a bojové či nebojové situaci.“

To ale není jediný příspěvek firmy Ray Service. Tato dynamická firma ze Zlínského kraje vyvinula a dodala pro ASCOD 2 i hasicí systém či strukturovanou kabeláž, která zajišťuje nejen energetické toky, ale i přenos dat, protože moderní bojové vozidlo je v neposlední řadě výkonným superpočítačem, který sbírá a vyhodnocuje data z řady senzorů. Součástí vozidla ASCOD 2 může být například systém Iron Vision, který promítá na displej v helmě řidiče a velitele dokonalý obraz okolí vozidla i taktické situace snímaný soustavou venkovních kamer. Tento u pozemních vozidel revoluční systém poskytuje dokonalý elektrooptický výhled z vozidla, vyžaduje však vysokou průchodnost a naprostou spolehlivost vnitřní datové sítě vozidla, což české komponenty použité ve vozidle ASCOD 2 zaručují.

sinfin.digital